U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Heel weinig ondernemingen zijn nog maar klimaatneutraal

Heel weinig ondernemingen zijn nog maar klimaatneutraal

De Europese Unie waaronder Nederland wil dat ondernemingen in 2050 volledig klimaatneutraal zijn, maar volgens de cijfers van het CBS is dat hier nog maar 1,5% van de bedrijven gelukt. Er is dus nog een lange weg te gaan om aan deze doelstelling te voldoen.

Om klimaatneutraal te zijn, mag een onderneming geen broeikasgassen uitstoten, of de uitstoot moet worden gecompenseerd; de netto-uitstoot moet daarmee op nul uitkomen. Het CBS vroeg via de conjunctuurenquête aan duizenden bedrijven naar hun huidige uitstootsituatie. Deze enquête is ingevuld door ondernemingen met vijf of meer werkzame personen in de industrie, auto- en detailhandel en de dienstverlening. Hele kleine bedrijven en zzp’ers zijn dus niet in deze cijfers meegenomen.  

Klimaatneutraal in percentages

Hoewel duurzaam ondernemen een steeds vaker voorkomend concept is, zijn nog maar 1,5% van de ondernemingen in Nederland volledig klimaatneutraal. 15,5% van de bedrijven geeft aan hier wel wat meer in de buurt van te komen; zij zeggen in ‘grote tot zeer grote mate’ klimaatneutraal te opereren. 26% is maar in kleine of zeer kleine mate klimaatneutraal, terwijl verreweg het grootste deel (bijna 37%) aangeeft helemaal niet te weten waar zij precies staan als het gaat om de doelstelling. Grotere ondernemingen (met 250 of meer werkzame personen) geven iets vaker aan dan kleine bedrijven dat ze in 'enige mate' klimaatneutraal zijn. Om beter op de hoogte te zijn van manieren om de CO2-voetafdruk van een onderneming te verminderen, kan een checklist handig zijn (checklist).

Verduurzaming staat wel hoog in de investeringsrij

Veel ondernemingen verwachten dit jaar per saldo wel meer te zullen investeren in het klimaatneutraal maken van hun operaties dan vorig jaar. Ook verwachten ze meer geld uit te geven aan duurzame inkoop. De meeste zien geen belemmering bij het streven naar klimaatneutraal worden. Het gedeelte dat wel obstakels ervaart, geeft aan dat dit vooral komt door de hogere kosten van duurzame alternatieven en de onzekerheid over de economie en het beleid. Ondernemers in de horeca geven vooral aan dat aan financiering komen voor verduurzaming te lastig is. Bedrijven in de industrie, vervoer en opslag en verhuur en handel in onroerend goed zien ook de beperkingen in het energienetwerk als belemmering voor verduurzaming. Zij moeten bijvoorbeeld wachten op een stroomaansluiting doordat het elektriciteitsnet vol is, of ze hebben nog geen toegang tot een waterstofnetwerk. 

Kijk voor uitleg en tools om aan de slag te gaan met duurzaam ondernemen ook eens in onze toolbox 'Snel aan de slag met duurzaam ondernemen (tools)'.