Geruchten professioneel de kop indrukken
Ineens kunnen er berichten op social media verschijnen over organisaties, die niet per se prettig zijn en misschien wel nadelige gevolgen kunnen hebben. Het is dan zaak om als organisatie snel en vooral adequaat op deze berichten te reageren. Online is een sneeuwbaleffect nooit ver weg en als de beer eenmaal los is, is het moeilijk om hem weer in zijn hok te krijgen.
Berichten kunnen overal op social media verschijnen. Dat kan terecht zijn, bijvoorbeeld omdat zich echt een crisis of een cyberaanval heeft voorgedaan. Maar het kan ook een gerucht zijn dat snel de ronde doet, of een ongefundeerde mening. In al die gevallen is het belangrijk om snel en adequaat te reageren en zo reputatieschade te voorkomen. Dan is het erg prettig om daar richtlijnen (tool) voor te hebben. Hierbij speelt het een rol waar het bericht geplaatst is, hoe zichtbaar dat medium is en hoe toonaangevend degene is die het geplaatst heeft. Is het verder een bericht dat potentieel voor veel schade kan zorgen en verspreidt het zich snel?
Informatie doseren
Al deze aspecten bij elkaar bepalen hoe er het beste op het bericht gereageerd kan worden (artikel). Ook is het soms een kwestie van het doseren van informatie, want een goede relatie van de organisatie krijgt uiteraard een andere uitleg dan een willekeurig persoon op social media en een journalist wil iets anders weten dan een blogger.