Personeelsmaatregelen uit regeerakkoord 2024
16 mei 2024
De formerende partijen PVV, VVD, NSC en BBB hebben een regeerakkoord bereikt. In de toekomstplannen van de coalitie in spe staan ook een aantal maatregelen voor werkgevers en werknemers.
Vergeleken met de voorgaande regeerakkoorden zijn de plannen voor de wet- en regelgeving voor personeel en arbeid ditmaal relatief beperkt. Het hoofdlijnenakkoord bevat onder meer wijzigingen in de regels voor de arbeidsmarkt, het kinderopvangstelstel en buitenlandse werknemers. De plannen worden de komende jaren verder uitgewerkt, wat betekent dat het nog wel even kan duren voor de plannen daadwerkelijk realiteit worden voor organisaties.
Belangrijkste plannen voor HR uit het regeerakkoord
Arbeidsmarkt:
- De partijen willen meer zekerheid op de arbeidsmarkt, onder meer door:
- het tegengaan van schijnzelfstandigheid;
- het reguleren van de uitzendsector door middel van een toelatingsstelsel (dit moet ook de uitbuiting van buitenlandse werknemers door malafide uitzendbureaus tegengaan);
- te streven naar meer vaste contracten voor werknemers.
- Werken in de zorg wordt aantrekkelijker gemaakt door werknemers meer autonomie, loopbaanperspectief en betere arbeidsvoorwaarden te geven. Ook gaan de regeldruk en administratieve lasten omlaag en wordt er gestimuleerd dat zorgpersoneel in loondienst de eerste keuze krijgt bij roosterindeling.
- Het plan is om de Werkloosheidswet (WW) te hervormen. Mogelijke wijzigingen zijn het verlengen van de opzegtermijn van arbeidsovereenkomsten in combinatie met een poortwachterstoets WW bij UWV en/of een verkorting van de WW-duur tot 18 maanden.
- (Meer) werken wordt financieel aantrekkelijker gemaakt door een lastenverlichting op arbeid en het verlagen van de marginale druk (hoeveel belasting iemand betaalt over elke extra verdiende euro), bijvoorbeeld door het invoeren van een extra schijf in de inkomstenbelasting.
- Het toeslagen- en belastingstelsel wordt hervormd; hiervoor wordt wetgeving voorbereid. Ook het sociale zekerheidsstelsel (artikel) wordt verbeterd.
- De plannen voor een eenvoudiger en betaalbaarder kinderopvangstelsel worden doorgezet.
- De Awf-premie voor vaste en flexibele contracten wordt per 2026 met 0,1%-punt verhoogd.
Buitenlandse werknemers:
- De aanbevelingen van het Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten (commissie-Roemer) worden uitgevoerd.
- Arbeidsmigranten van buiten de Europese Unie, kennismigranten uitgezonderd, moeten een tewerkstellingsvergunning hebben om aan de slag te mogen in Nederland.
- Werkgevers van arbeidsmigranten worden verantwoordelijk voor overlast en kosten van arbeidsmigranten zonder reguliere huisvesting.
- Werkgevers krijgen meer ruimte om arbeidsmigranten te huisvesten op het eigen terrein. Bij een langdurig verblijf is de werkgever verantwoordelijk voor het leren van de Nederlandse taal door deze arbeidsmigranten.
- Bezien wordt of er fiscale voordelen onder de extraterritoriale kostenregeling worden versoberd.
- De salariseisen van de kennismigrantenregeling worden aangescherpt en verhoogd.
Overige punten:
- De bescherming van klokkenluiders wordt verder versterkt.
- Er komt een wetenschappelijke standaard voor het gebruik van modellen en algoritmes. Beide moeten openbaar en navolgbaar zijn. Dit moet verduidelijken waarvoor ze wel en waarvoor ze niet bedoeld zijn en gebruikt kunnen worden.
- Om de regeldruk tegen te gaan, wordt het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR) al gelijk bij het bedenken van beleid en wetgeving betrokken, en niet pas verderop in het proces.
- De compensatie van de transitievergoeding na twee jaar arbeidsongeschiktheid (infographic) wordt per 1 juli 2026 beperkt tot kleine werkgevers (minder dan 25 werknemers). Werkgevers met 25 werknemers of meer worden niet meer gecompenseerd.
- De partijen willen de verduurzaming van het wagenpark blijven stimuleren, maar de elektrische leaserijder gaat wel eerlijk bijdragen om de opbrengsten op de lange termijn houdbaar te houden. Daarnaast komen de subsidies voor elektrische auto’s per 2025 te vervallen.