Zorg voor draagvlak bij introductie nieuwe huisstijl
Vóórdat een organisatie met een nieuwe huisstijl naar buiten treedt, moet ze eerst intern de zaakjes op orde hebben. Logistiek en administratief, maar ook wat betreft de communicatie. Werknemers moeten de huisstijl namelijk in de praktijk tot een succes maken.
Consequent gebruik van een huisstijl is belangrijk, maar niet iedere werknemer zal alle richtlijnen automatisch en even netjes toepassen. Dat kan te maken hebben met onwetendheid, een gebrek aan betrokkenheid, of misschien zelfs een zekere weerstand tegen de nieuw ingeslagen weg. Om intern draagvlak te creëren voor een nieuwe huisstijl, moet een organisatie álle werknemers betrekken bij de nieuwe plannen en goede instructies geven over het gebruik van die stijl.
Werknemers ambassadeurs organisatie
Beperk de interne communicatie hierover dan ook niet tot een simpele memo of e-mail op een slinks gekozen moment. Denk na of er een manier is om het grootser aan te pakken. Een feestelijke introductie van de nieuwe huisstijl geeft werknemers meer het idee dat deze ook echt ‘van hen’ is. Werknemers zijn per slot van rekening de ambassadeurs van de organisatie.
Feedback serieus nemen
Als er negatieve geluiden ontstaan naar aanleiding van de nieuwe visuele identiteit, kan het een goed idee zijn om werknemers de kans te geven om mee te denken, suggesties aan te dragen en feedback te geven. Het management moet uiteraard wel bereid zijn de reacties serieus te nemen. Een andere optie is om werknemers al in de ontwerpfase bij het proces te betrekken. Dit zal het projecttraject waarschijnlijk vertragen, maar als de organisatie veel weerstand bij werknemers (artikel) verwacht, kan het lonen. Vooral in organisaties waar werknemers al veel veranderingen te verstouwen hebben gekregen, kan het moeilijk zijn om óók hier nog enthousiasme voor los te weken. Denk aan een fusie of reorganisatie die wordt bekrachtigd met een nieuwe huisstijl.
Ideaalbeeld huisstijl werkelijkheid
Zijn werknemers zover dat ze de nieuwe huisstijl zien zitten? Dan zullen ze ook meer moeite doen om deze in hun dagelijkse praktijk te implementeren. Om het ideaalbeeld werkelijkheid te laten worden, moeten werknemers wel precies weten wat er van hen verwacht wordt. Het huisstijlhandboek bevat al deze informatie, maar niet iedereen heeft alle informatie nodig en het kan werknemers tijd en energie kosten om uit te vogelen waar iets staat. Een optie is dat de (project)managers in de organisatie bepalen welke onderdelen voor hun teams het meest relevant zijn, en dit verder communiceren. Bijvoorbeeld door een mailtje rond te sturen met informatie over het te gebruiken lettertype, de lettergrootte en interlinie bij het schrijven van teksten. Leidinggevenden kunnen ook een samenvatting maken van de voor hun teams belangrijkste richtlijnen in het handboek en deze in een overleg bespreken.