U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Spelregels voor een discussie tussen werknemers

Spelregels voor een discussie tussen werknemers

Het kan gebeuren dat er tussen collega’s een discussie ontstaat. Het is dan belangrijk om overtuigend te argumenteren. Een discussie is meestal mondeling, maar kan ook ontstaan bij digitale communicatie. De oorzaak is dan het ontbreken van non-verbale signalen. Hoe kan een discussie zo vruchtbaar mogelijk verlopen?

Een discussie kan soms enorm uit de hand lopen. Het kan ontaarden in chaos of misschien zelfs wel in een conflict als mensen geen respect hebben voor elkaars standpunt. Om dit te voorkomen is het handig om de volgende spelregels te hanteren:

  • Naar elkaar luisteren. Door goed te luisteren (tool), kan iemand gerichter reageren en laat hij merken geïnteresseerd te zijn in de mening van de ander. Het gaat er niet alleen om de eigen mening er doorheen te drukken, maar de ander moet ook de ruimte krijgen voor het onderbouwen van zijn standpunt.
  • Speel het niet persoonlijk. De argumenten moeten betrekking hebben op de inhoud van de discussie.
  • Zorg voor juiste informatie en geldige argumenten.
  • Alle discussiepartners moeten gelijkwaardig in het gesprek staan. Bij een discussie tussen een werknemer en een leidinggevende kan er sprake zijn van een machtsverhouding en heeft de leidinggevende vaak het laatste woord.
  • Neem elkaar serieus. Lach een discussiepartner niet uit als de anderen vinden dat hij iets vreemds zegt.

Niet altijd een conclusie

Het is overigens niet zo dat er na afloop van een discussie altijd een conclusie of compromis ligt. Het is ook mogelijk om een informatieve discussie te hebben waarbij anderen kenbaar maken hoe zij over een onderwerp denken. Dit kan bijvoorbeeld nuttig zijn in de beginfase van een koerswijziging, als iedereen rond de tafel gaat zitten om te discussiëren over de invulling van de eventuele wijzigingen.

Voorbereid discussiëren

Overtuigend argumenteren is niet het enige dat bij een discussie komt kijken. De manier waarop iemand zich presenteert is ook belangrijk. Als iemand zelfverzekerd is, komt hij veel geloofwaardiger over bij zijn discussiepartner. Gelooft hij er zelf niet in, dan doen anderen dat net zo min. Zorg daarom voor een goede uitstraling en woordkeuze. Daarnaast is het is belangrijk om goed voorbereid het gesprek in te gaan. Zet om te beginnen alle standpunten, meningen en argumenten op een rijtje.

Kritiek pareren

Geef in de discussie of onderhandeling niet gelijk alle argumenten prijs. Begin met de sterke argumenten en bewaar de rest voor een later stadium in de discussie of onderhandeling (e-learning). Dit geeft de mogelijkheid om de kritiek van de discussiepartner te pareren. Gebruik voor zover het kan de woorden: ‘want’, daarom’, ‘namelijk’ om het te versterken. Probeer woorden als ‘misschien’ of ‘eventueel’ te vermijden, dit kan een onzekere indruk wekken. Tot slot is het belangrijk om de eerder genoemde spelregels te hanteren tijdens de discussie.