Milieulijst voor investeringsaftrek MIA flink uitgedund
De overheid heeft flink geschrapt in de zogeheten Milieulijst met bedrijfsmiddelen die in aanmerking komen voor investeringsaftrek. Reden is onder meer dat de overheid geen subsidie wil geven aan bedrijfsmiddelen die eigenlijk al gangbaar zijn. Maar het betekent ook dat bijvoorbeeld elektrische taxi's en hybride auto's niet meer gesubsidieerd worden.
Ondernemers die investeren in bedrijfsmiddelen, kunnen een financieel steuntje in de rug krijgen van de overheid. Dat loopt onder meer via de regelingen voor investeringsaftrek. Naast de algemene kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) voor mkb'ers zijn er ook nog specifieke regelingen. Namelijk de milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Vamil-regeling voor milieuvriendelijke investeringen en de energie-investeringsaftrek (EIA) voor energiebesparende investeringen.
MIA kan in 2024 oplopen tot 45%
De MIA kan oplopen tot 45% van het investeringsbedrag. Daarnaast kunnen ondernemers via de Vamil-regeling 75% van het bedrag op een willekeurig moment afschrijven, wat ook een financieel voordeel op kan leveren. Eén van de voorwaarden is dat het bedrijfsmiddel op de MIlieulijst moet staan. In die lijst is met ingang van 2024 flink het mes gezet, meldt uitvoerder RVO. Er zijn namelijk 108 bedrijfsmiddelen van de lijst verwijderd in vergelijking met 2023. Daarnaast zijn er 112 bedrijfsmiddelen inhoudelijk gewijzigd en 6 bedrijfsmiddelen toegevoegd. Redenen voor de grootschalige wijziging zijn veranderingen in de Europese staatssteunregels en de uitkomsten van een evaluatie van de MIA. Op basis van dat laatste verdwijnen bedrijfsmiddelen bijvoorbeeld sneller van de Milieulijst als het gangbaar wordt om erin te investeren. Of als de financiële steun niet meer nodig is, omdat de hoge aanschafprijs geen knelpunt meer is.
Geen MIA meer voor hybride auto's
Enkele wijzigingen op de Milieulijst die per 2024 zijn doorgevoerd zijn (zie voor meer informatie de site van de RVO):
- Voor elektrische taxi's kunnen ondernemers geen MIA meer krijgen. De meerprijs van deze taxi's ten opzichte van niet-elektrische taxi's is volgens de overheid niet groot genoeg meer om nog te blijven subsidiëren. Ook voor vervoersmiddelen die óók een verbrandingsmotor hebben, zoals hybride auto's, is de aftrek geschrapt.
- Ondernemers krijgen geen aftrek meer voor oplaadpunten voor lichte vervoersmiddelen, zoals bestelbussen. Voor zwaardere vervoersmiddelen kunnen de laadpunten nog wel in aanmerking komen voor MIA.
- Bij elektrisch aangedreven bakfietsen kunnen ondernemers alleen nog aftrek claimen als zij de bakfiets alleen maar zakelijk gebruiken (en dus niet ook privé).
- Het gebruik van biomassa als grondstof levert met ingang van 2024 geen belastingvoordeel meer op.
- Voor zogeheten tapsystemen voor water en frisdranken kunnen ondernemers nu wél belastingvoordeel claimen. Dan geldt wel onder meer als eis dat het systeem is aangesloten op de waterleiding en dat het systeem het gebruik of de verkoop van voorverpakte dranken vermindert in vergelijking met de eerdere situatie.
Wijzigingen in EIA en Energielijst 2024
Voor energiebesparende investeringen kunnen ondernemers EIA claimen. De maximale aftrek is dit jaar verlaagd van 45,5% naar 40%. Voor de EIA geldt dat het bedrijfsmiddel op de Energielijst moet staan. Ook in deze lijst zijn per 2024 wijzigingen doorgevoerd die het aantal zogenoemde 'freeriders' moeten verminderen. Ofwel: ondernemers die ook zonder de subsidie de investering wel gedaan hadden. Op die manier moet de subsidie meer gericht worden op bedrijfsmiddelen waar de aanschafprijs de hoogste drempel vormt. Voor de Energielijst geldt onder meer dat bedrijfsmiddelen die een terugverdientijd hebben die duidelijk korter is dan 5 jaar van de lijst afgevoerd zijn. Daarnaast is er voor de EIA het maximale vermogen van zonnepanelen dat nog gesubsidieerd wordt verlaagd. Op die manier gaat de subsidie volgens de RVO naar kleinere installaties met een langere terugverdientijd.