Financial is veel tijd kwijt aan financiële rapportages
Van financials besteedt maar liefst 36% de meeste tijd aan het maken van financiële rapportages, gevolgd door debiteurenbeheer (23%) en het betalen van facturen (20%). Dit komt naar voren uit onderzoek van financieel managementplatform Moss, uitgevoerd onder 560 financials.
Ruim een derde van financials is vooral veel tijd kwijt aan het maken van financiële rapportages en maar liefst 18% van de respondenten zou hier nog meer uren aan willen besteden. De meeste financials zouden zich echter vooral willen kunnen richten op strategische besluitvorming (26%) en de financiële en boekhoudkundige architectuur (22%). Om tijd te kunnen besteden aan dergelijke zaken zouden financiële processen efficiënter moeten worden ingericht met behulp van digitalisering. De uren die daarna overblijven, zouden financials weer kunnen besteden aan werkzaamheden waar zij nu niet aan toekomen maar die wel van belang zijn.
Invoeren van uitgaven vaak te complex
Bijna alle financials (93%) zijn van mening dat zij efficiënter kunnen werken als het invoeren van uitgaven in het boekhoudsysteem minder complex zou zijn. Wordt dit proces makkelijker, dan zou dat volgens financials leiden tot:
- meer tijd voor andere taken (90%);
- een beter inzicht in het uitgavenpatroon (78%);
- een vermindering van het risico op cashflowproblemen (59%).
Uitgaven moeilijk te controleren door verschillende tools
Financials zijn op dit moment ook niet tevreden over het handmatige werk dat zij moeten verrichten voor optimaal uitgavenbeheer (41%). Een ander probleem is dat tools voor uitgavenbeheer binnen veel organisaties gedecentraliseerd zijn (32%). Dat niet alle afdelingen op dezelfde manier hun uitgaven bijhouden, maakt het lastiger voor financials om controle te houden over de uitgaven van de desbetreffende organisatie.