U bent hier

Onderneming & Administratie
RSIN automatisch verstrekt bij inschrijving bij de KvK

RSIN automatisch verstrekt bij inschrijving bij de KvK

Schrijft een onderneming zich in bij de Kamer van Koophandel (KvK), dan krijgt deze niet alleen een KvK-nummer, maar ook een Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatie Nummer (RSIN). Waar is dit nummer voor bedoeld?

Het RSIN is een uniek nummer waarmee overheidsorganisaties makkelijk informatie kunnen uitwisselen. Het RSIN is onder meer gekoppeld aan de Belastingdienst, de Basisregistratie Personen (BRP) en het Kadaster. Het RSIN hoeft niet apart te worden aangevraagd, maar wordt automatisch verstuurd bij de start van een rechtspersoon of samenwerkingsverband, zoals een bv, nv of vof. Het RISN hoeft niet te worden vermeld in de correspondentie van een onderneming. Eenmanszaken hebben overigens geen RSIN.

Omzet, BTW-identificatie- en loonheffingennummer

Bij een inschrijving in het handelsregister stuurt de KvK de inschrijving automatisch door naar de fiscus. De Belastingdienst gebruikt het RSIN vervolgens om andere nummers mee samen te stellen, waaronder:

  • het omzetbelastingnummer;
  • het BTW-identificatienummer;
  • het loonheffingennummer.

Voor 2010 waren ondernemingen verplicht om zich zowel bij de KvK als bij de Belastingdienst in te schrijven. Dat is al lang niet meer het geval.

Periodieke gift aan goed doel

Het komt in de praktijk regelmatig voor dat een onderneming op zoek is naar een RSIN van een goed doel voor het invullen van de belastingaangifte. Een periodieke gift (vraag & antwoord) aan een goed doel kan namelijk worden afgetrokken van de belastingen. Op Belastingdienst.nl is te vinden welk RSIN bij welk goede doel hoort.