U bent hier

Onderneming & Administratie
Kredietwaardigheid van nieuwe klanten van groot belang

Kredietwaardigheid van nieuwe klanten van groot belang

Van finance professionals geeft maar liefst 34% aan dat hun onderneming beter kijkt naar de kredietwaardigheid bij het aannemen van nieuwe klanten. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn.

Flanderijn liet onderzoek uitvoeren onder 553 financials die zich bezighouden met debiteurenbeheer. De aanleiding voor dit onderzoek is de terugvordering door de Belastingdienst van de belastingsteun die ondernemingen tijdens de coronaperiode ontvingen. In totaal moeten nog ongeveer 43.000 ondernemingen de coronasteun volledig terugbetalen. Niet elke onderneming zal in staat zijn om de belastingschulden te voldoen.

Meer openstaande rekeningen

De strengere selectie bij het aannemen van klanten heeft mogelijk te maken met de betalingsachterstanden bij huidige klanten. Veel klanten hebben moeite met het betalen van facturen door de almaar stijgende kosten. Van de ondernemingen die deelnamen aan dit onderzoek merkt 37% dat zij minder snel betaald krijgen dan een half jaar geleden. Daarnaast geeft een derde (33%) aan meer openstaande rekeningen te hebben dan aan het begin van 2023. Ondernemingen zien zich dus genoodzaakt om maatregelen te treffen om hun facturen betaald te krijgen en hun cashflow op orde te houden.

Innen van betaalachterstanden

Op dit moment richten twee op de vijf (40%) finance professionals zich meer op betaalachterstanden. Ook is men vandaag de dag scherper op het innen van deze achterstanden: maar liefst 38% van de ondernemingen volgt betaalachterstanden nu sneller op dan een half jaar geleden. Dat niet elke klant meer de openstaande facturen kan betalen, blijkt uit de toename die de laatste tijd te zien is in het aantal faillissementsaanvragen.