U bent hier

Onderneming & Administratie
Accountantskantoren moeten nog meer digitaliseren

Accountantskantoren moeten nog meer digitaliseren

Als gevolg van nieuwe technologische ontwikkelingen, de krappe arbeidsmarkt en strengere regelgeving zien accountantskantoren zich genoodzaakt om fors te investeren in verdere digitalisering. Dit meldde de ING recent in een sectorupdate. Met behulp van digitalisering kunnen accountantskantoren efficiënter werken en hun dienstenaanbod uitbreiden.

Er zijn substantiële investeringen nodig in de accountancy op het gebied van digitalisering. Dit is onder andere het gevolg van de opkomst van data-analyse en kunstmatige intelligentie, maar ook van strengere regelgeving. Digitalisering zorgt er daarnaast voor dat kantoren slimmer en efficiënter kunnen werken. Repetitieve taken kunnen zo veel mogelijk worden geautomatiseerd. Dit is ook hoognodig vanwege het structurele personeelstekort in de sector. 

Uitbreiden van dienstenaanbod

Met behulp van data-analyse en kunstmatige intelligentie kunnen accountants ook hun dienstenaanbod uitbreiden. Zo kunnen zij hun positie op de markt versterken. Bij ontwikkelingen als de energietransitie en digitalisering hebben veel ondernemingen advies en ondersteuning nodig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het leveren van meer data-gedreven sectorinformatie of op maat gemaakte adviesdiensten op basis van data-analyse. Accountantskantoren zouden daar toegevoegde waarde in kunnen bieden en de klant is ook bereid om daarvoor te betalen.

Geen prikkel om te innoveren

Uit eerder ING-onderzoek kwam naar voren dat het gros van de accountantskantoren achterloopt op het gebied van innovatie. Dit komt doordat er geen financiële prikkel is om te innoveren. Er is voldoende werk en de meeste kantoren draaien nog steeds goed. Zo lang kantoren winst maken, zijn zij vaak al tevreden. Dit geldt niet alleen voor de accountancy, maar ook voor de consultancy.