Merendeel van ondernemingen digitaliseerde in 2023
In 2023 nam bijna 71% van ondernemingen digitaliseringsinitiatieven. De vaakst genoemde redenen om verder te gaan digitaliseren zijn het zorgen voor een hogere productiviteit en efficiëntiewinst. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers uit de Conjunctuurenquête Nederland.
Uit het onderzoek, uitgevoerd in augustus 2023, blijkt dat digitalisering niet voor alle ondernemingen evenveel impact heeft. Ruim een kwart van de respondenten gaf aan geen of nauwelijks impact te merken van het toegenomen gebruik van informatie- en communicatietechnologieën. Ruim 42% zag wel een positieve impact van digitalisering op de groei en ontwikkeling van de onderneming.
Vooral detailhandel positief
Van de onderzochte bedrijfstakken was vooral de detailhandel positief, gevolgd door de informatie en communicatie, en de zakelijke dienstverlening. In de horeca speelde digitalisering het afgelopen jaar de kleinste rol. Uit het onderzoek blijkt ook dat digitalisering (toolbox) vaker een positieve impact heeft op de groei en ontwikkeling van grote ondernemingen dan die van kleine ondernemingen. Ruim zes op de tien grote ondernemingen zagen enigszins positieve of aanzienlijk positieve impact. Dit gold voor ruim een kwart van de kleine ondernemingen.
Een derde gaat niet verder met digitaliseren
Voor ruim vier op de tien ondernemingen is het verhogen van de efficiëntie of productiviteit (tool) de belangrijkste reden om verder te digitaliseren. Andere redenen die werden genoemd zijn het verbeteren van de klantervaring en de toegang tot informatie voor onder andere besluitvorming. De grootste belemmeringen bij het digitaliseren zijn een tekort aan vaardig of deskundig personeel (16%) en de hoge kosten (14%). Meer dan de helft ondervond echter geen problemen bij de digitalisering (57%). Ruim een derde van de ondernemingen zegt geen verdere plannen op dit gebied te hebben. Dit geldt vooral voor kleine ondernemingen (56%).