Financial voelt zich verantwoordelijk voor declaraties
Kantoormedewerkers moeten vaak lang wachten voordat de door hen ingediende declaraties zijn voldaan. Dit tot groot ongenoegen van de finance professionals. Bijna de helft van de financials (48%) voelt zich namelijk schuldig als collega’s lang op de uitbetaling van hun declaraties moeten wachten.
Onderzoek van Moss, het financieel managementplatform voor uitgavenbeheer, onder 560 finance professionals en 535 kantoormedewerkers wijst uit dat het vaak lang duurt voordat declaraties (tool) worden betaald. Zo geeft 48% van de finance professionals aan dat collega’s gemiddeld meer dan twee weken op hun geld moeten wachten. Meer dan de helft van de kantoormedewerkers (55%) beaamt dit. Financials die de declaraties moeten afhandelen, voelen zich vaak schuldig dat hun collega’s het geld dat zij hebben voorgeschoten pas laat op hun rekening krijgen gestort.
Declaratieproces is tijdrovend
Veel werknemers doen vaak geen moeite om hun zakelijke uitgaven terug te vragen. Zo dient slechts 40% van de kantoormedewerkers altijd hun declaraties in. Volgens een kwart van de financials komt dit door het omslachtige declaratieproces. Maar liefst 30% van de kantoormedewerkers beaamt dit. Ook geeft 34% aan het declaratieproces tijdrovend te vinden. Sommige werknemers dienen een declaratie niet in, omdat het bedrag te klein is, of vergeten dit simpelweg. Een veel voorkomend probleem is ook dat er regelmatig declaraties zonder bonnetje (Vraag & Antwoord) worden ingediend. Daardoor loopt de onderneming BTW-teruggave mis.
Digitalisering bespaart tijd en geld
Goede digitalisering biedt een oplossing voor een omslachtig declaratieproces. Door de juiste tool in te zetten, krijgen werknemers sneller hun geld terug of hoeven zij helemaal niets meer voor te schieten. Dit scheelt een heleboel tijd, geld en frustratie bij zowel de financiële afdeling als bij de collega’s die nu nog op hun geld moeten wachten.