Peppol biedt oplossing bij late betalingen
Door gebruik te maken van Peppol, de internationale standaard voor het verzenden, ontvangen en verwerken van elektronische facturen en orders, worden facturen aanzienlijk sneller betaald. Dit meldt de Nederlandse Peppolautoriteit (NPa) naar aanleiding van recent onderzoek.
De NPa liet een kwantitatief onderzoek uitvoeren onder ruim 300 (mede)beslissingsbevoegden voor administratie en inkoop binnen ondernemingen. Hieruit kwam naar voren dat het afgelopen jaar 76% van de ondernemers wel eens te laat is betaald door klanten. Bij 13% gebeurde dit zelfs bij minimaal 10% van de facturen. Volgens de NPa biedt gebruik van Peppol (artikel) uitkomst. Er is een kleinere kans op vertraging van betalingen bij elektronisch factureren (tool).
Liever in pdf of op papier
Opmerkelijk is dat het merendeel van ondernemers (57%) al kan e-factureren, maar bijna de helft (48%) dit nooit doet. Veel ondernemingen sturen liever een factuur via een pdf of op papier, vaak met het risico op een te late betalingen als gevolg. Uit het onderzoek blijkt ook dat zzp’ers en kleine ondernemingen het minst gebruikmaken van e-facturatie, terwijl Peppol juist voor hen interessant kan zijn vanwege de toegankelijkheid.
Ondersteuning zonder extra kosten
Een onderneming kan gebruikmaken van Peppol via het boekhoudpakket of door zich aan te sluiten bij een Peppol-serviceprovider. De onderneming ontvangt een Peppol-ID en is daarmee verbonden met het wereldwijde Peppol-netwerk. Facturen kunnen zo snel worden verstuurd naar alle aangesloten ondernemingen. Steeds meer boekhoudpakketten bieden deze ondersteuning zonder extra kosten. Aansluiting op Peppol wordt voor veel ondernemingen straks mogelijk noodzaak. Zo doet 71% van de ondervraagden doet zaken met België en Duitsland, landen waar wetswijzigingen worden besproken die e-facturatie via Peppol verplicht stelt in handel tussen ondernemingen onderling en met de rijksoverheid.