Werkdruk door slechte organisatie van werk
Werkdruk komt door veel werk, door hoe werknemers dit ervaren en door de manier van aansturen. Maar ook door de manier waarop werk is georganiseerd. Dit kan op diverse manieren aangepakt worden, onder meer op organisatieniveau.
De manier waarop het werk is georganiseerd is zelf ook een bron van werkdruk. Vreemd, want het doel van organiseren is juist het vlot laten verlopen van processen. De pijn zit vaak bij de leidinggevende. Als die vooral wil controleren en het werk van zijn teamleden wil verbeteren, veroorzaakt dat ergernis. Bovendien is het een bekend verschijnsel dat mensen zich minder verantwoordelijk voelen als hun leidinggevende alles controleert. In een goede organisatie van werk mag autonomie niet ontbreken. Door gebrek aan autonomie wordt psychosociale arbeidsbelasting in de hand gewerkt en daarvan krijgen werknemers stress.
Beleid tegen werkdruk
Voor effectief beleid tegen werkdruk kunnen leidinggevenden het beste een paar belangrijke regels in acht nemen:
- Ruimte geven aan werknemers om zelf zaken te regelen, te prioriteren, de werkvolgorde te bepalen enzovoort.
- Een ‘belonende’ stijl van leidinggeven hanteren. Volgens onderzoek krijgen medewerkers vaak opmerkingen over dingen die niet goed gaan en zelden complimenten. Positieve waardering stimuleert medewerkers echter om problemen open te bespreken.
- Mentoring, coaching en begeleiding op de werkplek bieden, werkt beter dan opdrachten geven en sturen.
- Voortdurend goed contact houden met medewerkers is belangrijk: niet alleen vragen hoe het gaat als iemand ziek is, maar regelmatig even polsen hoe de zaken ervoor staan. Dat kan door geregelde gesprekken, door te achterhalen wat voor hen belangrijk is en te informeren hoe het werk daarbij kan helpen.
Meer lezen over de aanpak van werkdruk? Lees dan het verdiepingsartikel.