Kwart ondernemers betaalde rekeningen niet op tijd
Een kwart van Nederlandse ondernemingen betaalde binnengekomen facturen niet op tijd in 2022. Vooral het betaalgedrag van grote ondernemingen liet te wensen over. Voor sommige ondernemingen is er dus werk aan de winkel om de financiële processen op orde te krijgen. Dit blijkt uit cijfers van bedrijfsdataexpert Altares Dun & Bradstreet.
Ten opzichte van 2021 is er niet veel veranderd in het betaalgedrag van ondernemingen. In 2022 betaalde 75% van ondernemingen de facturen op tijd, tegenover 74% in 2021. Over een langere periode is er wel een duidelijke verbetering zichtbaar. Zo betaalde in 2019 nog maar 69% van ondernemingen de facturen binnen de afgesproken termijn. Uit de data van de analyse blijkt ook dat de grootte van een onderneming van invloed is op het betaalgedrag. De cijfers laten zien dat grote ondernemingen in het laatste kwartaal van 2022 slechts 35,5% van de facturen op tijd betaalden. De kleinste (77,8%), kleine (67%) en middelgrote ondernemingen (49,3%) betaalden facturen allemaal veel sneller.
Betaalgedrag per sector
Niet alleen de grootte van ondernemingen lijkt van invloed te zijn op het betaalgedrag. Ook per sector zijn er verschillen te zien. Handelaars werkzaam in de retail betaalden 83% van de rekeningen op tijd. Voor ondernemingen in de landbouw en visserij geldt dat voor 82% van de facturen. In de maakindustrie (61,3%) en de transport (62,4%) daarentegen werden facturen minder snel betaald. In de bouw liep de betaaltermijn op: van 61,3% in 2021 naar 62,4% in 2022.
Overgangsperiode beëindigd
Op 1 juli 2022 is de termijn (tool) waarbinnen grote ondernemingen facturen van het mkb moeten betalen wettelijk ingekort van 60 naar 30 dagen. Per 1 juli 2023 moeten ook oude contracten voldoen aan de deze kortere betalingstermijn. Op die datum is de overgangsperiode beëindigd. Het kan dus lonen voor veel mkb’ers om nog eens alle bestaande contracten onder de loep te nemen.