Functie preventiemedewerker en rol OR juist nu cruciaal
De preventiemedewerker speelt een cruciale rol bij het arbobeleid in de organisatie en is daarom misschien wel belangrijker dan ooit. Hybride werken, hoge werkdruk en ziekteverzuim (vaak als gevolg van de personeelstekorten) en het tegengaan van grensoverschrijdend gedrag, staan immers hoog op de agenda. De ondernemingsraad (OR) heeft daarbij instemmingsrecht.
Hoewel de meeste preventiemedewerkers hun preventietaken uitvoeren naast hun reguliere functie, komt er meer bij kijken dan gedacht. Het is een officiële functie, waar ook een officieel functieprofiel en contract bij horen. Het profiel beschrijft zaken zoals de taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, deskundigheid, kennis en inzicht. Het is aan de bestuurder om zo’n profiel vast te stellen. In het contract staat hoeveel uren de werknemer aan de preventietaak mag besteden. De OR heeft via het instemmingsrecht (artikel 27, lid 1d WOR) inspraak bij het bepalen van de rol en positie van de preventiemedewerker, het takenpakket en dus ook het deskundigheidsniveau en de aanstelling zelf. De OR moet dus goed bedenken hoe de functie ingevuld moet worden. Ook in het kader van de samenwerking tussen OR en preventiemedewerker (artikel).
Preventiemedewerker heeft drie belangrijke deeltaken
In feite valt de functie van preventiemedewerker uiteen in drie belangrijke deeltaken op het gebied van preventie en bescherming. De preventiemedewerker:
- als contactpersoon;
- als arbo-coördinator; en
- als beleidsadviseur.
De wettelijke taken van een preventiemedewerker zijn:
- Het (mede) opstellen en uitvoeren van de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E).
- Het adviseren en nauw samenwerken met de OR of personeelsvertegenwoordiging (pvt) over de te nemen maatregelen voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid.
- De genomen maatregelen (mede) uitvoeren.
- Het adviseren aan en samenwerken met de bedrijfsarts en andere arbodienstverleners.
Preventiemedewerker moet ook over de nodige vaardigheden beschikken
Bovendien is de preventiemedewerker echt de aanjager, coördinator en beheerder bij het opzetten en verbeteren van het arbobeleid in de organisatie. Dat vereist dus niet alleen de nodige kennis en ervaring, maar dat vraagt ook om een werknemer die knelpunten signaleert, oplossingsgericht denkt en initiatief neemt. Daarbij zal de preventiemedewerker ook nauw moeten samenwerken met verschillende partijen, zoals de bestuurder, HR, de OR en de arbodienst. De preventiemedewerker beschikt daarom liefst ook over goede communicatie- en onderhandelingsvaardigheden (zowel mondeling als schriftelijk) en overtuigingskracht. Maak dus werk van de preventiemedewerker (toolbox)!