Fraude in betalingsverkeer in 2022 bijna € 61 miljoen
De schade door fraude in het betalingsverkeer kwam in 2022 uit op bijna € 61 miljoen. In 2021 was het totale bedrag nog € 62,5 miljoen. Hoewel banken de schade vaak vergoeden, lijden slachtoffers hier wel onder.
Het schadebedrag op het gebied van bankhelpdeskfraude (artikel) daalde van € 30 miljoen in het eerste halfjaar naar € 21 miljoen in het tweede halfjaar van 2022, zo is te lezen op Veiligbankieren.nl. Hierdoor steeg de totale schade licht ten opzichte van 2021 met 6,7 % naar bijna € 51 miljoen. Bij bankhelpdeskfraude – ook wel bekend als ‘spoofing’ – doet een cybercrimineel zich voor als een vertegenwoordiger van de bank. De fraudeur probeert het slachtoffer ervan te overtuigen dat zijn of haar bankrekening niet meer veilig zou zijn en verzoekt om het hele banksaldo naar een ‘kluisrekening’ te laten storten, met alle gevolgen van dien. Enkele tips:
- De bank vraagt nooit aan de telefoon of in een tekstbericht om geld over te boeken naar andere rekeningen, ook niet in noodgevallen.
- Bent u slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude? Meld dit dan niet alleen bij de bank, maar doe ook aangifte bij de politie.
Forse daling van phishing
De schade als gevolg van phishing daalde in 2022 met 67% naar € 3,6 miljoen. Bij phishing proberen criminelen via e-mail slachtoffers naar een valse website te lokken, waar geld vervolgens afhandig wordt gemaakt. In het geval van phishing werd de schade voor bijna 95% in alle gevallen vergoed. Bij bankhelpdeskoplichting was dit percentage 89%. De schade door verloren of gestolen bankpassen kwam uit op € 2,8 miljoen en de schade door online fraude met gegevens van creditcards bedroeg € 3,6 miljoen.