U bent hier

Onderneming & Administratie
Groei voor online aankopen van diensten

Groei voor online aankopen van diensten

Er werden in 2022 meer diensten online afgenomen en minder producten. Dit blijkt uit recent onderzoek. Uit hetzelfde onderzoek komt naar voren dat het gebruik van de smartphone de afgelopen jaren sterk is toegenomen bij online bestellingen. In 2022 is het aantal online aankopen dat met de smartphone is gedaan, gestegen van 29% naar 33%.

Uit onderzoek, uitgevoerd door GfK, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence, blijkt dat er in 2022 vooral een stijging was te zien in het aantal online aankopen van en bestedingen aan diensten (respectievelijk +49% en +54%) en juist een krimp voor online aankopen van en bestedingen aan producten (respectievelijk -10% en -7%). Het gemiddeld online besteed bedrag per aankoop steeg overigens wel: met 15%. De stijging in de dienstensector komt vooral door particuliere aankopen van tickets voor attracties, evenementen en reis-gerelateerde zaken. Maar ook verzekeringen werden vaker online aangeschaft dan in 2021, en tegen een hogere prijs.

Meest gebruikte betaalmiddel nog steeds iDEAL

In 2022 gaven Nederlanders voor € 33,3 miljard online uit. Dit is een groei van 9% ten opzichte van 2021. Het meest gebruikte betaalmiddel is nog steeds iDEAL. Van de online aankopen wordt 70% afgerekend met iDEAL, hetzelfde percentage als in 2021. Omdat diensten vaak worden gekocht met een creditcard, en bestedingen en aankopen van diensten sterk zijn gestegen, is ook het aantal consumenten dat de creditcard gebruikt, gestegen ten opzichte van 2021 (van 28% naar 31%).

Fysieke winkel weer vaker bezocht

Een andere interessante bevinding uit het onderzoek is dat consumenten, ondanks de toegenomen digitalisering, producten en diensten weer iets vaker in de fysieke winkel aanschaffen. Aan diensten die online worden aangeschaft wordt echter meer geld besteed. Bij online aankopen in het buitenland is een vergelijkbare trend te zien als bij online aankopen binnen Nederland: het aantal aankopen daalt (-5% ten opzichte van 2021) en de bestedingen stijgen (+20% ten opzichte van 2021).