Wel technologische investering, maar niet voor werkbeleving
Technologische investeringen zijn in veel organisaties aan de orde van de dag. Maar of deze nieuwe technologieën het werk ook efficiënter, makkelijker en leuker maken, daar heeft het management vaak weinig oog voor.
Producent Ricoh vroeg aan 250 beslissers en 1.000 werknemers in Nederlandse organisaties wat de introductie van nieuwe technologieën (hardware, software, toepassingen in de cloud (tool), et cetera) voor effect heeft op de werkbeleving. De wensen en behoeften van werknemers bij de digitale transformatie (artikel) worden zeker niet altijd meegenomen. Maar liefst 62% van de respondenten zegt dat zij waardevoller voor de organisatie zouden kunnen zijn als zij de juiste technologieën tot hun beschikking hebben. Werkzaamheden kunnen dan bijvoorbeeld efficiënter worden uitgevoerd, wat leidt tot een verhoging van de productiviteit. En dat is niet alleen goed voor de bedrijfsresultaten, het zorgt ook voor meer voldoening bij werknemers.
Krappe arbeidsmarkt
Digitale technologieën die de werkbeleving kunnen verbeteren, worden dan ook (nog) niet door alle Nederlandse organisaties omarmd. Uit het onderzoek blijkt dat 32% van de organisaties geen gebruik maakt van productiviteits- of projectmanagementsoftware; voor 27% is technologie voor hybride vergaderen (artikel) nog een brug te ver. Een gemiste kans, want van de ondervraagde werknemers zegt ook 27% dat de arbeidsomstandigheden en de werkbeleving een belangrijke reden zijn om bij de huidige werkgever te blijven óf vertrekken. Daarnaast kunnen organisaties in deze bijzonder krappe arbeidsmarkt het zich niet permitteren om het behoud van werknemers niet hoog op de agenda te zetten.