IBAN-Naam Check nu ook voor kleinere organisaties
Sinds 2017 bieden de meeste Nederlandse banken standaard de IBAN-Naam Check (naam-nummercontrole) bij digitale overboekingen. Daarmee kan worden gecontroleerd of de naam die wordt ingevoerd bij het IBAN-nummer overeenkomt met de naam die bekend is bij de bank. Nu kunnen ook middelgrote en kleine organisaties gebruikmaken van de IBAN-Naam Check.
Na de lancering van de IBAN-Naam Check bij banken in 2017 introduceerde FinTech-onderneming SurePay twee jaar later de IBAN-Naam Check voor Bedrijven. Met de komst van de IBAN-Naam Check Portal is de IBAN-Naam Check ook toegankelijk geworden voor kleinere en middelgrote organisaties. Via de IBAN-Naam Check Portal kunnen organisaties snel controleren of ze de juiste betaalgegevens van een klant, leverancier of werknemer hebben. Zo kan snel en efficiƫnt fraude en vergissingen worden voorkomen.
Kosten, klachten en reputatieschade
Het handmatig invoeren en controleren van betaalgegevens van klanten is voor menig organisatie nog steeds aan de orde van de dag. Dit is een tijdrovende klus, maar wel van essentieel belang. Fouten in de administratie kunnen namelijk leiden tot verkeerde betalingen en mogelijk zelfs tot fraude (artikel). Gevolgen die kunnen optreden zijn extra kosten, klachten en vaak ook reputatieschade. Via de IBAN-Naam Check Portal krijgen organisaties binnen een paar seconden antwoord op de volgende vragen:
- Komen de naam en het rekeningnummer overeen?
- Registreert een nieuwe klant zich met een zakelijke of particuliere rekening?
- Is de rekening vervallen?
- Is de klant overgestapt naar een andere rekening?
Via de portal is ook de Company ID Check (het KvK-nummer en later ook BTW-nummer) beschikbaar. Zo wordt nog duidelijker of een rekening daadwerkelijk van de desbetreffende organisatie is.