9.5 De periode na de overname
communicatie
Tot slot nog een paar opmerkingen over de periode ná de overname. Als eerste zullen partijen de overname graag wereldkundig willen maken. Het is aan te raden om van tevoren al af te spreken hoe die communicatie zal plaatsvinden. Voor zover dat nog niet is gebeurd, zullen de ‘stakeholders’ van de onderneming worden ingelicht over de overname. Denk daarbij aan:
- de werknemers;
- de klanten;
- de leveranciers;
- de bank.
Onderneming
voortzetten
integreren
bedrijfscultuur
Daarna begint eigenlijk de belangrijkste tijd voor de koper. U moet de onderneming succesvol zien voort te zetten, dan wel zien te integreren in de onderneming die u al hebt. Daarbij gaat het niet alleen om de werkwijze, de data, de systemen en de administratie, maar vooral om de mensen en de bedrijfscultuur. Juist de manier waarop met de menselijke factor wordt omgegaan is vaak kritisch voor het succes of het mislukken van een overname.
Ook voor de verkoper breekt een nieuwe periode aan. Als dga heeft u altijd hard gewerkt voor uw onderneming en als die periode is afgelopen, zult ook u daaraan moeten wennen. Hopelijk heeft u zichzelf ook geestelijk ‘verkoopklaar’ gemaakt.