U bent hier

Onderneming & Fiscus
Overeenkomsten bv & dga8. (Ver)koop onderneming: de voorbereiding8.1 Fasen in het overnameproces

8.1 Fasen in het overnameproces

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier BV Rendement
Publicatiedatum: april 2022

Het overnameproces, ongeacht of u wilt verkopen of kopen, verloopt in verschillende fasen. De volgende fasen zijn te onderscheiden, en die komen in dit hoofdstuk én in hoofdstuk 9 uitgebreid aan bod:

  • voorbereiding: denk hierbij aan de motieven voor de verkoop, waardebepaling, verkoopvorm en de verkopers due diligence (paragraaf 8.2 tot en met 8.6);
  • verkenning en selectie (paragraaf 9.1);
  • onderhandelingen en de letter of intent, (paragraaf 9.2);
  • due diligence onderzoek (paragraaf 9.3);
  • afronding van de transactie (paragraaf 9.4).

Adviseurs

Voor iedere fase geldt dat het inschakelen van een of meer ervaren adviseurs zeer nuttig kan zijn. Het is niet onmogelijk om uw onderneming zelf te verkopen, maar in de meeste situaties is dat niet de verstandigste aanpak. In de eerste plaats wilt en moet u zich als dga vooral richten op de gang van zaken in de onderneming.

kost veel tijd

verkoopproces

Het uitvoeren van een verkoopproces kost dusdanig veel tijd dat de aandacht voor de onderneming daaronder kan lijden. Bovendien zijn er nu eenmaal professionals die weten hoe een verkoopproces het beste kan worden aangepakt en waar de risico’s en kansen liggen. De adviseurs die daarbij een rol kunnen spelen zijn:

  • uw accountant;
  • een fiscalist;
  • een waarderingsdeskundige;
  • een overnameadviseur;
  • een advocaat en een notaris.

Accountant

financiële 
onderbouwing

Uw accountant heeft uiteraard al veel informatie over uw onderneming en kan behulpzaam zijn bij de financiële onderbouwing van de afspraken.

Niet iedere accountant is gespecialiseerd in het opstellen van een bedrijfswaardering. Als een goede bedrijfswaardering nodig is, zijn daarvoor speciale waarderingsdeskundigen zoals een ‘register valuator’.

Belastingen

Het is ook belangrijk om in een vroeg stadium stil te staan bij de fiscale aspecten van een overname. Het kiezen van de juiste fiscale route kan u veel geld besparen.

Procesbegeleiding

intermediair

Bij een overname van enige omvang loont het om een specifieke overnameadviseur in te schakelen, die helpt bij de voorbereiding en de uitvoering van het verkoopproces en als intermediair optreedt richting gegadigden en andere adviseurs.

Juridische aspecten

levering van aandelen

Voor de juridische aspecten, zoals het opstellen van een intentieverklaring of de koopovereenkomst, worden vaak gespecialiseerde advocaten ingeschakeld. En voor de levering van aandelen en onroerend goed moet u langs een notaris. Het lijkt er dus op dat u met een heel leger van adviseurs te maken krijgt bij een overnametraject. Dat is ook geregeld het geval. Het inschakelen van adviseurs kost geld, maar het kan u behoeden voor missers of zelfs claims achteraf.

Vooral bij kleinere ondernemingen kan het kostenaspect zwaar wegen. U kunt er dan ook voor kiezen om alleen voor specifieke diensten een adviseur in te schakelen, bijvoorbeeld voor een waardering en voor het opstellen van de koopovereenkomst.