U bent hier

Onderneming & Personeel
Goed HR-beleid maakt accountantskantoor aantrekkelijk

Goed HR-beleid maakt accountantskantoor aantrekkelijk

Er is al jaren personeelsschaarste in de accountancy. Een goed HR-beleid kan ervoor zorgen dat nieuwe werknemers worden aangetrokken en het huidige personeel wordt behouden. Uit een recente analyse komen enkele belangrijke aanbevelingen naar voren, waar accountantskantoren hun voordeel mee kunnen doen.

ABN AMRO, Full Finance en Novak namen recent het HR-beleid bij accountantskantoren onder de loep. Daaruit blijkt dat het HR-beleid bij menig accountantskantoor verandert. Er wordt van alles gedaan om werknemers te behouden en te werven. Zo worden de salarissen flink verhoogd, soms wel met 10%. Ook wordt bij veel kantoren meer aandacht besteed aan de sfeer op de werkvloer. Daarnaast onderzoekt menig kantoor welke competenties (tool) de werknemer verder wil ontwikkelen en hoe deze in de praktijk kunnen worden ingezet.

Aanbevelingen voor kantoren
Het rapport komt met een aantal aanbevelingen voor kantoren, zodat zij zich kunnen onderscheiden van andere potentiële werkgevers. Deze kunnen vaak vrij snel in de praktijk worden gebracht. Een greep uit de tips:

  • Communiceer duidelijk over de bedrijfscultuur en de identiteit. Waar staat het kantoor voor?
  • Investeer in een eigen ‘academy’ waar werknemers vaktechnisch kunnen worden bijgeschoold maar zich ook persoonlijk kunnen ontwikkelen.
  • Betrek werknemers actief bij het aantrekken van nieuw personeel.
  • Onderzoek of er mensen te vinden zijn met een andere (studie)achtergrond die de competenties hebben om accountantswerkzaamheden te verrichten.  
  • Breng van belangrijke werknemers de persoonlijke voorkeuren in kaart en probeer deze zo goed mogelijk te verenigen met de kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) van het kantoor.
  • Houd goed bij waarom werknemers vertrekken en probeer feedback uit exit-interviews door te voeren in verbeteringen.
  • Werk met een alumni-database.
  • Experimenteer met verschillende contractvormen.

Deze tips en meer zijn te vinden in het ‘Rapport HR-beleid accountantskantoren: Ondernemen in tijden van structurele schaarste aan mensen’ (pdf).