U bent hier

Onderneming & Arbo
Betere arbeidsomstandigheden met gamification

Betere arbeidsomstandigheden met gamification

Voorlichting en instructie over veilig en gezond werken beklijven beter als ze interessant en prikkelend zijn om naar te kijken en luisteren. De arboadviseur moet dus heel wat meer uit de kast trekken dan een Powerpoint. De inzet van games en VR kunnen helpen.

Bij het bereiken van een gezonde en veilige arbeidsomstandigheden horen voorlichting en instructie geven over veilig werken. Dat vereist dat werknemers kennis opdoen en onderhouden en als dat nodig is hun gedrag aanpassen. Door dit in de spelvorm aan te bieden, in plaats van in dikke theorieboeken, wordt ‘leren door te doen’ bevorderd. Het is bewezen dat leren door spelen effectiever is dan een training of cursus in een zaaltje, dat de meesten doet denken aan hun schooltijd en dat is niet altijd een positieve herinnering. Bovendien is leren door spelen ook voor de meer praktisch ingestelden een aantrekkelijkere manier om kennis op te doen. Dat maakt het toegankelijk voor een grote groep werknemers.

Scenario’s van incidenten

Gamification (artikel) is het gebruik van spelprincipes en -technieken in een alledaagse omgeving. Het doel is om menselijk gedrag op positieve manier te sturen. Tegenwoordig is het mogelijk om door gebruik van virtual reality (VR) een omgeving te simuleren waarin de gebruiker met koptelefoon en afsluitende VR-bril ondergedompeld wordt. Bij augmented reality (AR) voegen bril en koptelefoon elementen toe aan de realiteit. Zo kunnen werknemers ‘levensecht’ oefenen met gevaarlijke situaties. Gamification is ook goed bruikbaar bij trainingen voor bedrijfshulpverleners. Op die manier kunnen zij diverse scenario’s van incidenten meemaken en oefenen.

Verbetering arbeidsomstandigheden

Diverse arbodienstverleners en adviesbureaus bieden spellen aan voor verbetering van arbeidsomstandigheden en omgang van werknemers daarmee. Ook de zorgsector is hierin actief. Zo heeft de sector ambulancezorg een elektronische leeromgeving voor geneeskundige bijstand bij grote incidenten ontwikkeld. Werknemers spelen praktijksituaties na en leren zo om tijdens een incident de juiste keuzes te maken. De ziekenhuiszorg heeft een serious game in gebruik van roosters. De teams stappen in een virtuele boot richting de finish. Hoe snel ze daar komen, hangt af van veranderingen in het rooster. De game laat meteen zien wat het effect is op het rooster van de beslissingen die ze nemen.