Voor € 85 miljoen aan verzekeringsfraude voorkomen
In 2021 betrapten verzekeraars maar liefst 13.000 mensen die verzekeringsfraude wilde plegen. Door een goede aanpak is afgelopen jaar € 85 miljoen aan onterechte claims voorkomen. Dit blijkt uit de jaarcijfers van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) van het Verbond van Verzekeraars. Opvallende trend: er wordt meer gefraudeerd door ondernemers en minder door particulieren.
In 2021 werden 1.198 frauderende ondernemers betrapt op een poging tot fraude in tegenstelling tot 1.061 in 2020. Dat is een stijging van 13% van het aantal vastgestelde zakelijke fraudes. De toename kan worden verklaard doordat in de zakelijke markt steeds meer aandacht wordt besteed aan fraudedetectie. Het aantal frauderende ondernemers in het Extern Verwijzingsregister is zelfs meer dan verdubbeld. Via dat systeem waarschuwen zakelijke verzekeraars elkaar voor malafide ondernemingen en kan fraude steeds beter worden voorkomen. Verzekeraars hechten veel waarde aan het aanpakken van fraude met verzekeringen. Daarmee wordt voorkomen dat goedwillenden niet onnodig veel premie hoeven te betalen.
Fraude met motorrijtuigenverzekering het populairst
Het aantal van 13.000 is nagenoeg gelijk aan het aantal in 2020. Er is wel in totaal voor een lager bedrag gefraudeerd, namelijk € 85 miljoen in 2021 ten opzichte van € 88 miljoen in 2020. De populairste vorm van verzekeringsfraude blijft de motorrijtuigenverzekering (54%). Zo wordt schade overdreven of wordt een dubbele claim ingediend. Ook fraude met de inboedelverzekering (26%) en de aansprakelijkheidsverzekering (12,5%) komt relatief vaak voor.
Waarschuwingen over cyberdreigingen
De CBV-jaarcijfers (pdf) geven ook inzicht in de aanpak van cybercrime in de verzekeringssector. Zo deelde het Computer Emergency Response Team (i-CERT), waarin de verzekeringspartijen samenwerken, vorig jaar 151 waarschuwingen over cyberdreigingen (infographic). Een dergelijke waarschuwing komt bijvoorbeeld voor als een verzekeraar op een ‘hitlijst’ staat van fraudeurs. Deze partij kan dan gelijk in actie komen en schade voor de eigen organisatie en klanten voorkomen.