U bent hier

8.4 Extern communiceren

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: oktober 2022

duurzaamheid

Wat is het belang van een goede externe communicatie over milieuzaken voor uw OR en voor uw organisatie? Thema’s zoals klimaatbewustzijn, milieu, maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en duurzaamheid halen steeds vaker het nieuws. Veel organisaties (zoals Shell, KLM en Ahold) zijn zich actief aan het profileren als duurzame, klimaatbewuste of groene organisaties. Deze proflering heeft effect op hoe werkenden, andere organisaties, overheden en stakeholders naar de organisatie kijken.

Er wordt van organisaties, en zeker van grotere organisaties en (semi)overheden, verwacht dat ze hun verantwoordelijkheid nemen op gebied van milieu en klimaat.

Voordelen

Wat zijn voordelen van een positieve profilering op het gebied van milieu en klimaat? Hieronder vindt u hiervan een overzicht.

8.4.1 Aantrekkelijke werkgever (arbeidsmarktimago)

waarde

Het hebben van een positief groen imago maakt uw organisatie voor veel werkzoekenden een aantrekkelijke werkgever. Er zijn steeds meer mensen die hier waarde aan hechten, zeker voor veel jongeren is het een aansprekend thema.

8.4.2 Profilering naar professionele partners

leveranciers

De profilering van uw organisatie op het gebied van klimaat en milieu valt de professionele partners van de organisatie ook op. Denk aan klanten, leveranciers en conculega’s. Die willen liever zaken doen met milieubewuste organisaties. Dat straalt namelijk ook op hen af! In bepaalde gevallen stellen organisaties ook voorwaarden aan hun leveranciers. Bijvoorbeeld dat leveranciers een milieumanagementsysteem hanteren, zoals de internationale norm ISO 14001.

8.4.3 Stimulans voor eigen werknemers

behouden

Ook voor het behoud van werknemers kan een groen imago een rol spelen. In de huidige krappe arbeidsmarkt is het van groot belang om nieuwe werknemers aan te kunnen trekken en de huidige werknemers te behouden. Als werknemers bijvoorbeeld op een nieuwssite of in de krant lezen over een klimaatproject van de eigen organisatie, kan dat een mooie stimulans zijn om milieuprojecten te continueren. Het is ook een teken dat de organisatie hier waarde aan hecht (het is zo belangrijk dat ze de pers erover opzoeken).