Complimenteren valt zeker te leren
Regelmatig positieve feedback ontvangen, is goed voor de prestaties van werknemers. Hun resultaten, kwaliteiten en persoonlijke vaardigheden benoemen en waarderen, werkt motiverend. Én werknemers die regelmatig complimenten krijgen, zijn productiever in hun werk.
Leidinggevenden doen er goed aan om werknemers complimenten te geven. En niet alleen tijdens het jaarlijkse functioneringsgesprek (tool), maar ook tussen de bedrijven door. Van een compliment krijgen mensen positieve energie en erkenning voor een prestatie, persoonlijke eigenschap of idee. Elke werknemer vindt een schouderklopje en bemoedigende woorden op zijn tijd prettig. Helaas hebben leidinggevenden niet altijd evenveel oog voor de kracht van een complimentje en dat is een gemiste kans.
Onderdeel van leidinggeven maken
De kans is klein dat iemand uit zichzelf complimenteus is, maar complimenten geven, is wel aan te leren. Een goed compliment maakt duidelijk wat de ander goed heeft gedaan en waarom dit gewaardeerd wordt. Het is feitelijk geformuleerd, positief, gebaseerd op voorbeelden en in de ik-vorm. Een compliment wordt aan één persoon gegeven in originele bewoordingen en persoonlijk op een manier die bij de werknemer past. Door op verschillende tijden te complimenteren en niet alleen tijdens het wekelijkse overleg is ieder compliment een verrassing. Een moment van extra waardering werkt namelijk motiverend (e-learning). En niet alleen behaalde successen verdienen complimenten, ook het dagelijkse werk verdient aandacht.
Meer werkplezier en collegialiteit
Een leidinggevende die positief is tegen zijn werknemers, krijgt meer gedaan dan iemand die alleen maar kritiek heeft. Door regelmatig complimenten te geven, is er blijk van waardering voor resultaten en kwaliteiten. Gebrek aan waardering is een van de grootste oorzaken van uitval door ziekte en verloop van werknemers. Erkenning en positieve waardering zorgen juist voor meer werkplezier. De onderlinge verhoudingen tussen werknemers verbeteren en leiden tot meer collegiaal en minder competitief gedrag. Een fijne werksfeer verbetert de kwaliteit van het werk en zorgt voor rust binnen een organisatie. Gedrag dat beloond wordt, wordt ook herhaald. Geprezen successen motiveren werknemers tot betere werkprestaties.