Zakenreizen: vooral mkb sluit deal liever face-to-face
Tijdens de coronacrisis spraken veel organisaties de intentie uit om het aantal zakenreizen drastisch te verminderen. Vooral het mkb krabbelt inmiddels terug, met als belangrijke argument dat zakendeals niet via een videovergadering gesloten kunnen worden.
De coronacrisis liet veel organisaties inzien dat lang niet alle zakenreisbewegingen nodig zijn. Zo kan een overleg met partijen op verschillende locaties bijvoorbeeld een stuk sneller, goedkoper en duurzamer door dit online te laten plaatsvinden (tool). Nu het coronavirus voorlopig beheersbaar lijkt en de reisrestricties in veel landen opgeheven zijn, lijkt de crisis toch minder impact te hebben dan gedacht. Volgens reisaanbieders ligt het aantal boekingen voor zakelijke vluchten alweer bijna op het niveau van vóór de crisis (momenteel is dit 85%).
Vertrouwen en klantenbinding
Vooral de grotere organisaties lieten begin 2022 nog weten na de pandemie te mikken op een structurele halvering van het aantal zakenreizen, en vaker per reis af te wegen of dit fysiek móet of ook virtueel kán. De huidige stijging van het aantal zakenreizen komt dan ook voor een groot deel op het conto van het midden-kleinbedrijf (mkb). Deze organisaties zeggen hier wel goede argumenten voor te hebben. In veel mkb-organisaties komen belangrijke zakendeals namelijk tot stand op basis van vertrouwen. Daar is klantenbinding voor nodig, inclusief koetjes en kalfjes, het overhandigen van relatiegeschenken (tool) en het proosten tijdens uitgebreide zakendiners. Dat kan allemaal niet online: face-to-face contact zou voor het sluiten van belangrijke zakendeals essentieel zijn. De hogere kosten door de inflatie, de vliegbelasting die per 1 januari 2023 stijgt en de huidige chaotische taferelen op veel Europese luchthavens worden hierbij voor lief genomen.