Ondanks personeelstekort omzetgroei bij advieskantoren
De twaalfde editie van de Benchmark Kantoorcijfers van de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen (NOAB) en Fiscount is verschenen. Accountants-, administratie- en belastingadvieskantoren die bij deze organisaties zijn aangesloten, behaalden in 2021 8,5% meer omzet dan in 2020, zo blijkt uit de analyse van het onderzoek.
Uit het onderzoek, waar 434 kantoren aangesloten bij NOAB en/of Fiscount aan hebben deelgenomen, komt ook naar voren dat de totale kosten van de kantoren in 2021 stegen met gemiddeld 6,9% ten opzichte van 2020. Daarbij lieten de ICT-kosten een stijging zien van 15,6%. Deze kosten zijn na de personeelskosten (46,5%) de grootste kostenpost. ICT-kosten bedragen gemiddeld 7,6% van de totale kosten van de bij NOAB en Fiscount aangesloten kantoren.
Tekorten op de arbeidsmarkt
Net als in 2020 groeide de omzet bij de kantoren, ondanks de tekorten op de arbeidsmarkt. Toch groeiden de kantoren afgelopen jaar qua personeel met gemiddeld 6,7%. De vacatures lopen in 2022 op tot 13,7% van het personeelsbestand of 0,9 fte per kantoor. Het gemiddelde kantoor behaalde in 2021 een omzet van € 654.000 en is 6,6 fte groot, waarvan is 1,6 fte eigenaar, vennoot of aandeelhouder. Het grootste deel van de omzet bij de kantoren wordt nog steeds behaald met administratieve verwerkingen en het samenstellen van jaarrekeningen (totaal 61%). Dit is iets lager dan vorig jaar (63%). Advieswerkzaamheden blijven steken op 16% van de omzet en de verzorging van aangiften en de loonadministratie bedraagt 19% daarvan.
Vooral KPI-dashboards populair
Net als vorig jaar investeren advieskantoren op ICT-gebied in het verbeteren van de productiviteit. Denk bijvoorbeeld aan de koppeling van systemen en automatische boekingen. Vooral grotere kantoren passen innovaties toe, waarvan KPI-dashboards het meest populair zijn. Elektronische dossiervorming wordt door vrijwel elk kantoor ingezet. Dit geldt ook voor de PSD2-bankkoppeling en het automatisch boeken van facturen. Benchmarking, Customer Relationship Management (CRM) en data-analyse hebben nog een wereld te winnen, aldus de Benchmark Kantoorcijfers (pdf).