Nieuwe beloningsregels voor financiële ondernemingen
De Eerste Kamer is akkoord met de Wet nadere beloningsmaatregelen financiële ondernemingen (Wnbfo). De wet, die op 1 januari 2023 in werking treedt, moet perverse prikkels in de financiële sector tegengaan en leiden tot meer vertrouwen in de sector.
De wet, die door het vorige kabinet is ingediend, bevat wijzigingen van een aantal regels voor het beloningsbeleid (artikel) van financiële ondernemingen. Zo mogen bestuurders en werknemers van financiële ondernemingen bij wie de vaste beloning voor een deel uit aandelen bestaat, deze pas na vijf jaar verkopen. Deze verplichting geldt ook voor vergelijkbare financiële instrumenten, zoals opties. De wet verplicht financiële ondernemingen ook om bij hun beloningsbeleid rekening te houden met hun maatschappelijke positie. Zo moeten zij stakeholders van tevoren betrekken bij hun beloningsvoorstellen. Ook moeten zij daarover verantwoording afleggen.
Vertrouwen in de sector
Perverse prikkels moeten door de wet worden voorkomen. Dat is niet alleen in het belang van de klant maar komt ook de financiële stabiliteit ten goede. De financiële sector speelt namelijk een belangrijke rol. Zo zorgen banken onder andere voor kredietverlening aan consumenten en ondernemingen. Daarnaast bieden verzekeraars producten die consumenten en ondernemingen beschermen tegen risico’s. Ook zorgen financieel adviseurs ervoor dat consumenten en ondernemingen de juiste financiële keuzes maken. Het is daarom belangrijk dat de burger vertrouwen heeft in de sector.
Strengste wet- en regelgeving in Europa
Nederland trof na de financiële crisis verschillende beloningsmaatregelen voor financiële ondernemingen. Nederland heeft de strengste wet- en regelgeving op het terrein van beloningen in de financiële sector in Europa. Deze wetgeving en het toezicht door De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) is gericht op het voorkomen van perverse prikkels die ertoe kunnen leiden dat de stabiliteit van een onderneming in gevaar komt of het klantbelang wordt verwaarloosd.