Een kruiwagen vol goede ideeën, juist ook door afwijzen
Het kan zinvol zijn om werknemers te vragen om ideeën in te dienen voor bijvoorbeeld verbeteringen binnen de afdeling of organisatie. Ideeën die de leidinggevende in huidige vorm nog niet helemaal voor zich ziet, kan hij best afwijzen. Een afwijzing kan er namelijk voor zorgen dat werknemers juist nóg een idee indienen.
Werknemers laten meedenken over de ontwikkelingsmogelijkheden binnen de afdeling of organisatie vergroot de betrokkenheid. Bovendien kunnen er verrassende nieuwe inzichten ontstaan die de organisatie anders zou mislopen. Het is aan de leidinggevende om de goede en bruikbare ideeën eruit te vissen. Werknemers die een idee indienen dat vervolgens afgewezen wordt, zijn meer geneigd om op een later moment nogmaals een idee in te dienen. Een goed idee moet de leidinggevende natuurlijk omarmen, maar bij twijfel kan hij het idee dus best afwijzen. De werknemers van wie een idee meteen wordt goedgekeurd, hebben namelijk veel minder de neiging om nogmaals een idee in te dienen. Een afwijzing kan werknemers motiveren (e-learning) om juist nóg een suggestie te doen, en zo krijgt de leidinggevenden meer voorstellen binnen om uit te kiezen.
De ingrediënten van een goed voorstel
Om ervoor te zorgen dat een volgend idee wel slaagt, is het belangrijk dat de leidinggevende aan de werknemer vertelt waaróm hij zijn idee afwijst. Hij moet uitleggen en goed onderbouwen hoe hij het wel graag ziet en welke ingrediënten een goed idee volgens hem moet bevatten. Zo kan de werknemer met die punten rekening houden bij het opstellen van zijn volgende voorstel. De kans is anders groot dat het idee de selectie weer niet haalt, en dan zal de motivatie om nogmaals met een idee op de proppen te komen langzaamaan verdwijnen.