Vaker omzetgroei bij gedigitaliseerde ondernemingen
Ondernemingen die inzetten op digitalisering zagen de afgelopen drie jaar vaker hun omzet groeien. Toch geeft maar 40% van het Nederlandse bedrijfsleven aan in hoge of zeer hoge mate te streven naar digitalisering. Dit blijkt uit onderzoek van RaboResearch en Sectormanagement onder meer dan 1.500 ondernemingen.
Onder digitalisering wordt verstaan ‘het geheel van veranderingen in het verdienmodel van ondernemingen die volgen uit het gebruik van informatie in digitale vorm’. Digitalisering biedt ondernemingen mogelijkheden om hun verdienmodel toekomstbestendig te maken. Digitalisering kan bij ondernemingen onder andere zorgen voor kostenbesparing in het primaire productieproces maar bijvoorbeeld ook zorgen voor een sterker klantcontact.
Aandacht voor mens en organisatie
Uit het onderzoek blijkt dat voor succesvolle digitalisering meer nodig is dan alleen aandacht voor nieuwe technologie. Ondernemingen die nadrukkelijk inzetten op digitalisering onderscheiden zich ook met hun bedrijfsvoering. Zij besteden aandacht aan zowel mens als organisatie. Zo kunnen werknemers van sterk gedigitaliseerde ondernemingen vaker gebruikmaken van trainingen. Daarnaast beschikken zij meestal over betere managementpraktijken, waaronder doelen-, prestatie- en personeelsmanagement. Vooral de kennis en vaardigheden van werknemers en de kwaliteit van de eigen onderneming lijken doorslaggevend te zijn voor digitalisering.
Grote verschillen tussen sectoren
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat er grote verschillen te zien zijn tussen sectoren. Zo zijn ondernemingen in de informatie- en communicatiesector en de zakelijke dienstverlening koplopers op het gebied van digitalisering, in tegenstelling tot bijvoorbeeld bouw- en horecaondernemingen. Een andere constatering is dat digitalisering vaker te zien is bij grotere ondernemingen dan bij kleinere ondernemingen. Voor de meeste ondernemingen is de vraag vanuit de markt in ieder geval leidend om met innovatie als digitalisering aan de slag te gaan.