Gedragscode Kleinzakelijke Financiering wordt vernieuwd
De Gedragscode Kleinzakelijke Financiering, ontwikkeld door de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), is onder de loep genomen. Belangrijke conclusies zijn dat de bekendheid van de code langzaam toeneemt en dat de klanttevredenheid is verbeterd. Dit laatste geldt vooral voor bijzonder beheer en klachtafhandeling.
De Gedragscode Kleinzakelijke Financiering, die op 1 juli 2018 in werking is getreden, stelt minimumnormen voor banken bij de dienstverlening aan kleinzakelijke klanten. Uit het rapport ‘Gedragscode Kleinzakelijke Financiering: Monitor en evaluatie 2021’ (pdf) van SEO Economisch Onderzoek en de Universiteit van Amsterdam komt onder andere naar voren dat klanten zich steeds vaker online oriënteren en dat zij vaker op de hoogte zijn van gestapelde financiering. Desondanks geeft een derde van de respondenten aan de code nog steeds niet te kennen.
Code gemonitord en geëvalueerd
Dit keer is de code in tegenstelling tot voorgaande jaren niet alleen gemonitord maar ook geëvalueerd. De NVB gaat op basis van deze evaluatie de komende maanden samen met ondernemersorganisaties, de ministeries van Economische Zaken en Financiën en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) om de tafel zitten om te kijken naar vernieuwing van de code. Uit de evaluatie komt naar voren dat de code voor meer duidelijkheid heeft gezorgd en tot meer uniformiteit heeft geleid in de behandeling van klanten. Klanten weten nu beter waar zij bij een financiering aan toe zijn en waar zij hun bank op kunnen aanspreken. Volgens stakeholders kan de gedragscode onder andere op de volgende punten worden verbeterd:
- het proces van afwijzing;
- doorverwijzing naar andere financiers;
- betere aansluiting op de praktijk van gedigitaliseerde kredietverleningsprocessen.
Uiteindelijk moet aan het begin van 2023 een herziene gedragscode verschijnen.