Online betalingen sterk gestegen in 2021
In 2021, het tweede coronajaar, stegen online betalingen weer sterk. Het aantal transacties steeg met 14% en de bestedingen met 20%. Dit meldt Betaalvereniging Nederland op basis van recente jaarcijfers.
Ondanks de coronapandemie gaan nog steeds verreweg de meeste betalingen via de toonbank. Het aantal betalingen aan de kassa is het tienvoudige van het aantal online betalingen in webwinkels. Daarnaast is de omzet ruim drie keer zo hoog als online.
Meeste betalingen zijn contactloos
Het aantal contante betalingen aan de kassa liep de afgelopen twee jaar met zo’n 40% terug. Het aandeel is inmiddels minder dan een kwart van alle betalingen aan de toonbank. In 2021 waren er 1,35 miljard contante betalingen aan de kassa, met een waarde van € 21 miljard. Daarentegen waren er 4,49 miljard pintransacties aan de kassa, met een totale waarde van € 123 miljard. Dat is nagenoeg hetzelfde als in 2020. Negen van de tien pinbetalingen gebeuren contactloos. Bijna een kwart van al die contactloze betalingen gebeurt inmiddels zonder kaart, vooral met smartphones en smartwatches. Bij slechts één op de tien pinbetalingen wordt de kaart in de betaalterminal gestoken.
Sterkste daling voor acceptgiro’s
Het gebruik van de acceptgiro liep in 2021 hard terug, met ruim 30%. Dat is de sterkste jaarlijkse daling ooit voor acceptgiro’s. Consumenten stuurden in 2021 nog maar 4,43 miljoen papieren acceptgiro’s naar hun bank. Halverwege 2023 stoppen banken met de verwerking van papieren acceptgiro’s. Veel ondernemingen die eerder zijn gestopt met het verzenden van acceptgiro’s, zijn al overgestapt naar alternatieven, zoals:
- incassomachtigingen, digitaal of op papier;
- uniforme betaalinstructies (sjablonen voor een standaard indeling en opmaak van betaalgegevens op facturen), digitaal of op papier;
- digitale betaalverzoeken, per e-mail, sms of chatbericht.