U bent hier

Onderneming & Administratie
Regel op tijd eHerkenning voor doen van BTW-aangifte

Regel op tijd eHerkenning voor doen van BTW-aangifte

BTW-ondernemers die nu nog het oude ondernemersportaal van de Belastingdienst gebruiken om hun BTW-aangifte te doen moeten er rekening mee houden dat dit vanaf 2022 niet meer kan. Ze moeten dus op tijd op zoek naar een andere manier van aangifte doen.

De Belastingdienst is al een tijdje bezig met een geleidelijke overgang naar een ander digitaal hoekje voor ondernemers. Dit moet ertoe leiden dat het oude portaal voor ondernemers dicht gaat en dat alleen Mijn Belastingdienst Zakelijk overblijft. Eerder zijn bijvoorbeeld de aangifte vennootschapsbelasting en de loonaangifte al verplicht via Mijn Belastingdienst Zakelijk gaan lopen. Voor de BTW was die verplichting er nog niet. Maar afgelopen juli werd duidelijk dat dit vanaf 2022 ook voor de BTW-aangifte gaat gelden.

Inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk

Eenmanszaken kunnen net als in het oude portaal inloggen met DigiD bij Mijn Belastingdienst Zakelijk, wat een gratis inlogmiddel is. Maar voor andere rechtsvormen zoals de bv geldt dat niet. Zij moeten de digitale sleutel eHerkenning (video) kopen om binnen te komen, met betrouwbaarheidsniveau 3. Ondernemers die deze eHerkenning echter alléén nodig hebben voor contact met de Belastingdienst kunnen een speciale variant van de digitale sleutel aanschaffen. Daarvoor is er ook een compensatieregeling, waarmee zij een keer per jaar € 24,20 vergoed kunnen krijgen. Voor een reguliere eHerkenning is er geen compensatieregeling.

Drie manieren om aangifte te doen

Naast het vanaf 2022 doen van de BTW-aangifte (toolbox) via het ondernemersportaal Mijn Belastingdienst Zakelijk kan een ondernemer er echter ook voor kiezen om via administratiesoftware of via een fiscaal dienstverlener BTW-aangifte te gaan doen.