Schade door digitale fraude fors in eerste halfjaar
De totale schade in de eerste helft van 2021 door digitale fraude bedroeg ruim € 22,5 miljoen. De schade was het gevolg van phishing (€ 6,1 miljoen) en bankhelpdeskfraude (€ 16,5 miljoen). Dit maakte de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) recent bekend.
De schade van phishing en bankhelpdeskfraude bedroeg in heel 2020 € 39,5 miljoen. De schade door fraude en oplichting in het betalingsverkeer is dus verder opgelopen in het eerste halfjaar van 2021. Daarom willen banken snel samen met de rijksoverheid en andere betrokken partijen komen tot een integrale aanpak voor de bestrijding van digitale fraude.
Afname van fraude met credit cards
Het is niet alleen maar slecht nieuws op het gebied van fraude. Door extra beveiligingsmaatregelen en minder fysieke betalingen vanwege de coronapandemie nam de schade van fraude met credit cards en gestolen bankpassen sterk af in de eerste helft van 2021. Zo halveerde de schade van fraude met credit cards naar ruim € 1 miljoen en daalde de schade door gestolen bankpassen met 68% naar € 940.000.
Banken vergoedden bij phishing voor 98% van het schadebedrag. In 2020 besloten banken om de schade door bankhelpdeskfraude uit coulance te vergoeden, omdat bij spoofing misbruik wordt gemaakt van het vertrouwen van klanten in de banken. In de eerste zes maanden van 2021 werd 92% van de schade door bankhelpdeskfraude vergoed.
Pleidooi voor integrale aanpak
Banken pleiten al langer voor een integrale aanpak, waarbij onder andere nauw wordt samengewerkt met de verantwoordelijke ministeries, toezichthouders, de politie, het Openbaar Ministerie, sociale media, BigTech’s, Internet Service Providers, telecompartijen en handelsplatformen. Ook de Cyber Security Raad (CSR), een nationaal en onafhankelijk adviesorgaan van het kabinet en bedrijfsleven, roept op tot actie om de toenemende digitale fraude terug te dringen. Hoe langer daarmee wordt gewacht, hoe groter de schade zal zijn voor slachtoffers van digitale fraude.