Duurzaamheid stimuleren op de werkvloer
Of de insteek nu maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), de energietransitie of de klimaatcrisis is: organisaties kunnen niet om duurzaamheid heen. Leidinggevenden kunnen ook hun steentje bijdragen, zodat hun organisaties bewuster te werk gaan.
Duurzaamheid stimuleren op de werkvloer kan al met relatief kleine zaken en handelingen; alles is mooi meegenomen. Denk aan de inkoop van de hardware waarmee men werkt, de kantoorartikelen voor op het bureau en voorraden voor de kantine of pantry. Vanuit het oogpunt van MVO moeten leidinggevenden zich de vraag stellen bij alles wat zij inkopen: heeft mijn team het écht nodig? Daarnaast is belangrijk: hoe en waar is het geproduceerd? Wat is de voetafdruk voor het milieu en de planeet? Men zou, waar mogelijk, bijvoorbeeld kunnen kiezen voor:
- duurzame en lokaal geproduceerde producten (door op keurmerken te letten);
- iets duurdere, maar degelijkere producten (die veel langer meegaan);
- producten zonder allerlei milieubelastende verpakkingen;
- bezorgingen in de regio met de (e-)fiets in plaats van een koeriersdienst;
- minder printen en meer elektronisch delen en versturen;
- refurbished hardware, waarbij zo goed als nieuwe producten een tweede leven krijgen.
Plastic gadgets niet goed voor imago
Leidinggevenden kunnen daarnaast met hun teams afspreken dat men kantoorapparatuur als computers, printers, beeld- en tv-schermen, koffiemachines, en cetera, aan het eind van de werkdag geheel uitschakelt (en dus niet op stand-by zet). Een andere afspraak kan zijn dat werkbezoeken zoveel mogelijk met het openbaar vervoer plaatsvinden. Bewustwording dat het ook anders kan (artikel), is in ieder geval een eerste stap. Dit geldt ook voor wat een organisatie naar de buitenwereld uitstraalt, oftewel haar imago (tool). Is het uitdelen van allerhande reclame-artikelen, zinloze gadgets en plastic relatiegeschenken die waarschijnlijk in de prullenbak belanden echt nodig?