U bent hier

Onderneming & Salaris
Vragen over: factuurfraude

Vragen over: factuurfraude

Menig organisatie krijgt in de praktijk wel eens te maken met factuurfraude. Het slachtoffer is zich er niet bewust van dat er sprake is van een valse factuur en maakt het bedrag over naar de bankrekening van de fraudeur. Welke vormen van factuurfraude kunnen er allemaal voorkomen?

Van factuurfraude is bijvoorbeeld sprake als fraudeurs grootschalig nepfacturen naar willekeurige e-mailadressen versturen. Meestal worden deze facturen verstuurd uit naam van een gerenommeerde organisatie waar veel mensen zaken mee doen. Denk aan telecompartijen of kabelexploitanten. Vaak worden deze facturen betaald, omdat het om relatief lage bedragen gaat waardoor er niet getwijfeld wordt aan de authenticiteit van de factuur en slachtoffers geen fraude vermoeden.  

Nepfactuur en CEO-fraude

Een andere vorm van factuurfraude is de gepersonaliseerde nepfactuur. De factuur lijkt van een bekende zakelijke relatie te komen, maar in werkelijkheid is de oorspronkelijke papieren of digitale factuur onderschept door de fraudeur en is het oorspronkelijke rekeningnummer gewijzigd in dat van de oplichter. Omdat er sprake is van een bekende relatie en een verwachte rekening wordt het geld zonder enige twijfel overgemaakt naar de rekening van de crimineel.
Een andere vorm van factuurfraude is de zogenoemde CEO-fraude. Fraudeurs doen zich voor als een belangrijke manager of bestuurder van een organisatie en verleiden werknemers een groot bedrag over te maken.

Spookfacturen en malware

Fraudeurs kunnen ook spookfacturen verzenden voor een opdracht die nooit is uitgevoerd. Daarnaast kunnen zij boekhoudsoftware manipuleren door het installeren van malware op de computer van het slachtoffer. Daarmee passen zij het bankrekeningnummer aan. Ten slotte zijn er nog de oplichters die een brief sturen naar klanten van een organisatie namens een andere organisatie. In de brief melden zij dat het rekeningnummer is gewijzigd naar een nieuw rekeningnummer.