U bent hier

Onderneming & Administratie
Bedrijfscontinuïteit6. Werken op afstand: ­etiquette en tips6.2 Bedrijfscontinuïteit en het belang van tools

6.2 Bedrijfscontinuïteit en het belang van tools

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: juni 2021

Efficiënt samenwerken is in de digitale wereld een stuk moeilijker te realiseren dan in de fysieke wereld. Het organiseren van efficiënt werken op afstand behelst meer dan het voorzien in een bureau, stoel en laptop. Het vraagt niet alleen om aanpassingsvermogen van de werknemer, maar ook om een organisatiebrede cultuurverandering.

Technisch

verschillende tools

Een vaak onderschat aspect van de realisatie van een slimme thuiswerkcultuur is het werken met de juiste tools. Dit lijkt een technisch detail, maar niets is minder waar. In veel gevallen is het niet de tool of het systeem dat het verschil maakt, maar de manier waarop een werknemer deze gebruikt. Efficiënt en veilig gebruik vraagt om een goed plan vooraf en slimme doorlopende begeleiding. Neem toolgebruik daarom altijd op in uw bedrijfscontinuïteitsplan! Hierna komen verschillende soorten tools aan bod voor de thema’s verbindingsveiligheid, videobellen, realtime editing en filesharing.

Op afstand is het voor collega’s onderling moeilijker om optimaal te kunnen werken aan een gezamenlijk resultaat. Daarom is het cruciaal om in uw bedrijfscontinuïteitsplan nagedacht te hebben over online samenwerkingstools.