U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Is uw verzonden e-mail terug te halen?

Is uw verzonden e-mail terug te halen?

Het kan iedereen overkomen: u klikt iets te snel op Verzenden en slaat uzelf meteen voor het hoofd. De e-mail had namelijk helemaal niet verzonden mogen worden. Maar soms kunt u een verzonden e-mail nog terughalen.

Als u per ongeluk een e-mail heeft verzonden met de verkeerde afzender of met informatie die u niet had willen delen, loont het de moeite om te proberen om die terug te halen. Ga hiervoor in Outlook 2016 naar Verzonden items en klik op het gewraakte bericht. Klik dan in de taakbalk op Bestand en dan op 'Bericht opnieuw verzenden en intrekken'.
Kiest u dan voor 'Dit bericht intrekken', dan krijgt de ontvanger bericht dat u een e-mail uit het Postvak IN wilt verwijderen. Opent hij dit bericht, dan verwijdert Outlook de e-mail die u liever niet had verzonden.
Kiest u voor 'Dit bericht opnieuw verzenden', dan opent de eerder verzonden mail, zodat u de vergissingen kunt herstellen en de mail opnieuw kunt verzenden. In de mailbox van de ontvanger wordt de oude mail dan vervangen door de correcte versie.

Niet elke e-mail is terug te halen

Helaas lukt het lang niet altijd om een ongewenste e-mail in te trekken of te vervangen. Onder andere in de onderstaande gevallen zal het mislukken:

  • De ontvanger maakt geen gebruik van Outlook.
  • Het bericht is al gelezen.
  • De ontvanger leest het intrekverzoek niet of pas nadat hij het bewuste bericht heeft geopend.
  • De e-mail is verplaatst naar een andere map.