Aanzienlijk meer financiële schade door fraude in 2020
Afgelopen jaar werd voor meer dan € 41 miljoen aan schade door fraude gemeld bij de Fraudehelpdesk, het landelijk meldpunt voor oplichting. In 2019 werd nog voor ruim € 26 miljoen aan schade gemeld. In een jaar tijd is dus een forse stijging waar te nemen.
In 2020 ontving de Fraudehelpdesk ongeveer 350.000 meldingen van fraude. Opvallend is dat criminelen in veel fraudegevallen vooraf gegevens hadden verzameld waarmee zij zich als een ander konden voordoen, bijvoorbeeld via een phishinglink of het opnemen van een telefoongesprek. Door toegang te hebben tot persoonlijke financiële gegevens of het stemgeluid van een bekende, was de fraude voor gedupeerden moeilijk te herkennen.
Online aankopen en WhatsApp-hulpvraagfraude
In 2020 was ook een toename te zien van fraude met online aankopen en WhatsApp-hulpvraagfraude. De Fraudehelpdesk heeft voor 2020 een aantal top 3’s bekend gemaakt.
De top 3 meldingen in 2020 is als volgt:
- Identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag)
- Cybercrime
- Handelsplaats/webwinkelfraude
De top 3 wat het aantal slachtoffers betreft was:
- Handelsplaats/webwinkelfraude
- Identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag)
- Voorschotfraude
De hoogste schadebedragen waren te zien bij:
- Beleggingsfraude
- Identiteitsfraude rechtspersonen
- Voorschotfraude
Blijf alert
De Fraudehelpdesk wijst erop dat mensen alert moeten blijven bij het klikken op links, het verstrekken van gegevens en het verrichten van betalingen. De Fraudehelpdesk adviseert ook om nooit geld over op te maken op basis van een tekstbericht. Bel de appende persoon die om geld vraagt om te bepalen of het inderdaad een bekende is. Zoek ook online het telefoonnummer van de bank of andere organisatie op om te bepalen of het telefoonnummer klopt. En ga na of er ook echt geld verschuldigd is.
Bespreken binnen de onderneming
Speciaal voor ondernemers wijst de Fraudehelpdesk managers erop dat zij fraude moeten bespreken binnen de onderneming en dat zij werknemers moeten informeren over de risico’s. Een goede e-mailbeveiliging is voor elke onderneming van belang. Ondernemingen moeten ook terughoudend zijn met het plaatsen van (bedrijfs)gegevens online, aldus de Fraudehelpdesk.