Vragen over: voorbereiding op de Brexit
De onderhandelingen tussen de Britten en de Europese Unie hebben nèt op tijd toch nog een handelsakkoord opgeleverd. Daarmee is een chaotisch 'no deal'-scenario afgewend. Niettemin moet nog blijken wat de afspraken in de praktijk gaan betekenen, en er is weinig tijd om in te spelen op nieuwe regels die vanaf 1 januari 2021 gaan gelden. Voorbereiding blijft dus hard nodig voor het bedrijfsleven.
De Brexit is al sinds 31 januari 2020 een feit. Sinds die dag zijn de Britten officieel geen lid meer van de Europese club. Dat had in eerste instantie nog geen grote gevolgen, omdat er een overgangsperiode is afgesproken waarin ‘alles bij het oude’ blijft.
What's next?
De overgangsperiode loopt eind dit jaar af. Vóór 1 januari 2021 moesten er dus nieuwe afspraken zijn, anders lag een chaotisch ‘no deal’-scenario op de loer. Dat het zo ver niet komt, is in beide kampen met opluchting begroet. Het handelsakkoord dat de onderhandelaars nu na koortsachtig overleg hebben bereikt, moet nog wel goedgekeurd worden door diverse parlementen. Daarom lijkt het er vooralsnog op dat de nieuwe regels vanaf 2021 alleen voorlopig in werking treden, tot die goedkeuringen er zijn. Het kabinet heeft in een eerste beoordeling laten weten dat het akkoord 'de Nederlandse belangen in voldoende mate afdekt'.
Op welke gebieden kan de Brexit impact hebben?
Organisaties en ondernemingen die in kaart willen brengen waar de knelpunten zitten, kunnen onder meer de volgende aandachtsgebieden nalopen:
- verkeer van werknemers, goederen en diensten (zijn vergunningen en registratienummers binnen?);
- douanetarieven (moeten de prijzen omhoog om import- of exporttarieven te compenseren?);
- fiscale regelingen, zoals de artikel 23-vergunning en de verleggingsregeling in de BTW;
- opslag van persoonsgegevens in het Verenigd Koninkrijk, aangezien dat land volgens de privacyrichtlijn AVG niet meer automatisch een land is met een 'passend' veiligheidsniveau, al is hierbij voorlopig een overgangsregeling van kracht;
- bepalingen in contracten met klanten en leveranciers (geldigheid, bevoegde instanties, kunt u beloofde levertijden waarmaken als er meer controles komen aan de grens?);
- werken met buitenlandse werknemers en de salarisadministratie;
- de bescherming van merken en octrooien.
Wat te doen?
De ‘Brexit-moeheid’ slaat enigszins toe bij het Nederlandse bedrijfsleven, zo blijkt uit onderzoek. De aanhoudende onzekerheid maakt het ook lastig om de goede voorbereidingen te treffen. Niettemin: als de overgangsperiode afloopt, komen er in elk geval weer grenscontroles met de bijbehorende formaliteiten. De vraag is wat dit alles betekent voor de logistieke keten. Exporteurs moeten bijvoorbeeld ook aangifte gaan doen, en daar hebben zij een zogeheten EORI-nummer voor nodig. De Nederlandse douane heeft voor organisaties die zich willen voorbereiden een stappenplan op zijn website gezet en een speciale toolkit (pdf) ontwikkeld.
Daarnaast is het nuttig om de teksten van contracten, voorwaarden en regelingen die u gebruikt voor het werken met buitenlandse werknemers uit te pluizen. Staat daar dat ze geldig zijn ‘in het buitenland’ of alleen ‘binnen de EU’? In dat laatste geval gelden ze straks dus niet meer automatisch voor het Verenigd Koninkrijk.
Kan ik hulp krijgen bij de voorbereiding?
Zeker. De overheid en belangenorganisaties hebben een hele reeks hulplijnen opgetuigd. Zo zal de BelastingTelefoon Douane in het nieuwjaarsweekend extra 'open' zijn, om te ondersteunen bij de nieuwe regels die direct vanaf 1 januari gelden. Van vrijdag 1 januari 2021 tot en met zondag 3 januari is het nummer 0800-0143 van 8:00 uur tot 17:00 uur bereikbaar voor Brexit-vragen. Ook kunt u bij het speciale ‘Brexit-loket’ van de Rijksoverheid terecht voor een ‘Brexit Impact Scan’. Dat laat zien welke invloed de maatregelen hebben op de bedrijfsvoering en geeft adviezen. Ook is er een site (checkjebrexit.nl) waar ondernemers virtueel goederen of diensten kunnen transporteren van en naar het Verenigd Koninkrijk. Voor specifieke vragen over een sector staat de Nederlandse ambassade in Londen paraat. Aanvankelijk konden organisaties die advies inwonnen over de Brexit ook subsidie krijgen via speciale vouchers. Maar inmiddels is het budget voor 2020 voor die vouchers op. Volgend jaar is er weer nieuw budget.
In de rubriek 'Vragen over' behandelt Rendement een onderwerp waar lezers veel vragen over hebben. Heeft u ook een vraag? Stel deze dan aan de adviseurs van de adviesdesk!