U bent hier

Onderneming & Personeel
30% van de jonge werknemers vindt manager onuitstaanbaar

30% van de jonge werknemers vindt manager onuitstaanbaar

Leidinggevenden die denken dat ze de toffe peer zijn op kantoor, kunnen er flink naast zitten. 14% van de medewerkers kan zijn manager namelijk niet uitstaan. Bij jongeren tussen de 18-25 jaar ligt dat percentage op maar liefst 30%. Welk gedrag kunt u beter afleren?

21% van de werknemers zou zijn manager zelf nooit hebben aangenomen. Bijna een derde (29%) van de werknemers haalt opgelucht adem als blijkt dat hun manager die dag niet op kantoor is. Jonge medewerkers helemaal; daarvan ziet bijna de helft (48%) hun leidinggevende liever gaan dan komen. Dat blijkt uit Het Nationale Management Onderzoek van opleidingsinstituut ISBW. Het is niet vreemd, afgaande op de redenen die de respondenten geven. De meest genoemde is dat ze de zenuwen krijgen van hun manager omdat hij continu van mening verandert.

Wispelturigheid en onbereikbaarheid

Van de ondervraagden geeft bijna een kwart (24%) aan dat zijn manager regelmatig van strategie verandert. Dat zorgt voor onzekerheid. Managers moeten duidelijk communiceren wat de koers is en waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Dat kweekt begrip en zorgt voor verbinding in het team.
Niet alleen wispelturigheid laat werknemers groen en geel uitslaan van ergernis. Ook onbereikbaarheid is een grote irritatie. Daarnaast zijn werknemers er niet van gediend als de manager er met hun ideeën vandoor gaat, vooral mannen (22%) kunnen daar slecht tegen; vrouwen íets minder slecht (17%). Erken daarom als leidinggevende altijd de kwaliteiten van uw medewerkers, want ook niet opgemerkt worden is een doorn in het oog.

Gedrag van impopulaire managers

Ander gedrag waar managers zich niet populair mee maken: verwachten dat medewerkers altijd bereikbaar zijn (14%), zich inhoudelijk met het werk bemoeien (10%) en niet op regelmatige basis vragen hoe het met werknemers gaat (8%).
Wees dus af en toe afwezig maar wel bereikbaar, ga niet met andermans ideeën aan de haal, wees duidelijk en transparant in uw communicatie, vraag af en toe hoe het met uw medewerkers gaat en laat uw waardering blijken.