Laat medewerkers leren tijdens werkzaamheden
Ook - of misschien wel juist - tijdens de coronacrisis moeten medewerkers zich ontwikkelen door te leren en te experimenteren. Dat gaat het beste in de praktijk: tijdens het werk. Managers moeten hun team daarin wel ondersteunen en niet bang zijn medewerkers fouten te laten maken.
Juist in deze tijden is het belangrijk dat organisaties zich snel kunnen aanpassen. Aanpassingsvermogen is verbonden aan leervermogen; bied medewerkers daarom leermomenten. Momenteel wordt er nog te veel naar resultaten gekeken. Organisaties houden zich in mindere mate bezig met hoe medewerkers zich kunnen ontwikkelen tijdens hun werkzaamheden, terwijl dat juist hun prestaties verbetert. Als leren het doel is, maken medewerkers plannen om dit voor elkaar te krijgen, steken ze er tijd in, leveren ze grotere inspanningen en presteren ze beter.
Werk als leerproces
U moet nu niet meteen het internet afspeuren op zoek naar een geschikte training: leren zou veel meer ‘on the job’ moeten gebeuren. Tijdens een training of cursus zijn medewerkers veel te gefocust op presteren. Die focus moet juist op het leren liggen, daar hebben ze veel meer profijt van. Ook voor het geestelijk welbevinden is het een stuk beter om de aandacht te richten op leren in plaats van presteren. Mensen die hun werk als een leerproces zien, ervaren meer werkplezier. Prestatiedrang zorgt daarentegen voor stress, wat de kans op een burn-out vergroot.
Fouten maken mag
Leidinggevenden spelen een grote rol in het creëren van leerprocessen. Ze zullen vertrouwen moeten hebben in hun medewerkers en ze de mogelijkheid moeten bieden om te experimenteren en fouten te maken. Ze mogen daar niet op afgerekend worden als ze er iets van leren. Spreadsheetmanagement en controledrang werken niet bij deze aanpak. Medewerkers zouden beloond moeten worden voor de inspanning die ze geleverd hebben om tot een prestatie te komen, net als voor de prestatie an sich.