Intermediairs mogen TVL aanvragen voor ondernemers
Financieel intermediairs mogen per 1 september 2020 de regeling Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) aanvragen voor klanten in het midden- en kleinbedrijf (mkb). Eerder was dit niet toegestaan, maar dankzij een stevige lobby van beroepsorganisaties voor accountants en belastingadviseurs kunnen intermediairs alsnog de TVL-aanvraag verzorgen voor ondernemers.
De beroepsorganisaties, waaronder de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) en de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB), hebben er in juli op aangedrongen dat intermediairs voor hun klanten een aanvraag voor de TVL-regeling mochten indienen. Dit was namelijk ook mogelijk bij de voorganger van de TVL, de TOGS-regeling: de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19.
Tegemoetkoming voor vaste lasten
De TVL is een tegemoetkoming van minimaal € 1.000 tot maximaal € 50.000 voor de financiering van vaste lasten van een mkb-onderneming. Onder de vaste lasten vallen onder andere huur, pacht, onderhoud, verzekeringen, leasecontracten en abonnementen. De TVL is bedoeld voor ondernemingen die meer dan 30% omzetverlies hebben geleden door de coronacrisis in de periode juni tot en met september 2020. De vaste lasten in deze periode moeten minimaal € 4.000 bedragen.
Subsidie aanvragen bij RVO
Alleen bepaalde sectoren komen in aanmerking voor de TVL, onder andere de horeca, recreatie en evenementen. De lijst met toegelaten SBI-codes – codes van de hoofd- of nevenactiviteit van een onderneming in het Handelsregister – is te vinden op de website van RVO. Met de Adviestool TVL van RVO kan worden bepaald of een ondernemer de tegemoetkoming kan aanvragen en hoeveel subsidie hij kan verwachten.
Intermediairs kunnen de TVL aanvragen tot uiterlijk 30 oktober 2020 bij RVO, die de regeling uitvoert. De ondernemer moet hiervoor via eHerkenning een ketenmachtiging afgeven. Zelf de TVL aanvragen kan uiteraard ook nog steeds, via het loket van de RVO. Ondernemers kunnen dit in de regel ook met DigiD doen.