Snelle en effectieve communicatie door bhv cruciaal
Ook al heeft de werkgever de bedrijfshulpverlening (bhv) netjes volgens de wet geregeld, toch kan het in de praktijk goed fout gaan. Veiligheid valt of staat met de aanwezigheid van bhv’ers en hoe deze communiceren.
Doet zich in de organisatie een calamiteit voor, dan is het zaak dat de bedrijfshulpverleners snel ter plaatse zijn. Een beginnende brand bijvoorbeeld kan heel snel een uitslaande brand worden. Een eerste vereiste is dan ook dat er voldoende bhv’ers zijn en dat ze ook daadwerkelijk aanwezig zijn. Zoeken naar een bhv’er als er incident is, kan veel schade veroorzaken. Het is dus zaak dat bekend is waar in het pand of op het terrein de bhv’er zich bevindt. Dat is extra belangrijk als er sprake is van meerdere vestigingen. In bhv-opleidingen wordt dan ook altijd aandacht besteed aan communicatie. Die moet snel, foutloos en duidelijk zijn. Daarbij kunnen bhv’ers gebruikmaken van diverse hulpmiddelen.
Hulpmiddelen voor de bhv
Dat begint met duidelijke afspraken via één communicatieplatform. Laat alle meldingen van calamiteiten op één nummer binnenkomen via één centraal punt. Vandaaruit kunnen de bhv’ers gewaarschuwd worden. Kies altijd een oproepsysteem dat past bij de bhv-organisatie. Bedrijfshulpverleners kunnen met elkaar en met de medewerkers communiceren via mobiele telefoons en portofoons om grotere groepen te bereiken. Deze communicatiemiddelen kunnen worden geïntegreerd met een alarmcentrale. Moderne technieken zoals track & trace en personenalarmering kunnen helpen bhv’ers snel op te sporen.
Beeld en geluid voor de duidelijkheid
Bij de communicatie vanuit de bhv naar de medewerkers en andere aanwezigen in het pand is het belangrijk duidelijke en begrijpelijke taal te gebruiken. Voor werknemers die het Nederlands niet beheersen moet er in de eigen taal of een andere taal gecommuniceerd worden. Nog beter is het om gebruik te maken van beeld en geluid, audio-visuele communicatie. Een plaatje maakt vaak sneller duidelijk om welke situatie het gaat en welke actie er vereist is. Naast foto’s, video en symbolen en waarschuwingstekens kan gesproken tekst ook nuttig zijn. Ook dit moet in verschillende talen als er veel anderstaligen werkzaam zijn.