Phishing en bankpasfraude neemt weer hoge vlucht
Uit fraudecijfers van de Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse vereniging van banken blijkt dat de schade door fraude met bankpassen en phishing via sms, WhatsApp, Messenger en e-mail in de eerste helft van 2019 met een derde is toegenomen. Eerder bleek uit een onderzoek van dezelfde partijen dat de totale schade door fraude in het betalingsverkeer in 2018 juist met 2% was gedaald, onder andere door minder fraude met betaalpassen, automatische incasso’s en overschrijvingsformulieren.
Vooral phishing via mobiele berichtendiensten en e-mail zijn de boosdoener van de schadetoename. Vaak begint de fraude via handelsplatforms, zoals Marktplaats. De schade door fraude met betaalpassen was over heel 2018 met 33% gedaald ten opzichte van 2017, naar € 4,91 miljoen, ondanks een toename van het aantal pinbetalingen met 12,6%. Maar voor de eerste helft van 2019 staat de teller al op € 2,59 miljoen. Hierbij maken fraudeurs steeds vaker misbruik van sms om pashouders te misleiden. Via valse sms-berichten worden pashouders ook misleid om hun bankpas op te sturen naar een zogenoemd recyclebedrijf.
Let op afzenderadressen
Ook worden slachtoffers van phishing vaak naar valse websites gelokt. De kwaliteit van valse e-mails en valse websites wordt namelijk steeds beter, onder andere door minder taalfouten, persoonlijkere aanspreekvorm, minder fouten in de naam en een betere opmaak. Daarnaast gebruiken fraudeurs n betere hulpmiddelen waarmee ze aanvallen makkelijker, vaker en grootschaliger kunnen uitvoeren. Organisaties moeten daarom goed opletten op het echte afzenderadres in berichten die van banken lijken te komen en niet gelijk klikken op hyperlinks in berichten. Wie toch de dupe is, kan dat melden bij veiligbankieren.nl.