U bent hier

Onderneming & Fiscus
ING wil betaalgegevens klanten gebruiken voor reclame

ING wil betaalgegevens klanten gebruiken voor reclame

Bank de ING gaat klanten reclame voor eigen producten sturen op basis van hun betaalgegevens. Klanten die dit niet willen, moeten zelf in actie komen en zich ervoor uitschrijven. Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt of deze aanpak AVG-technisch wel door de beugel kan.

De ING heeft een in een nieuw privacy statement aangekondigd dat het klanten reclame (tools) voor eigen producten zal gaan sturen op basis van hun financiële transacties. Om dat mogelijk te maken, moet de ING dus daadwerkelijk per klant in de af- en bijschrijvingen snuffelen. De gerichte reclame kan in de vorm van brieven, e-mails of sms-berichten gestuurd worden, zo meldt de ING. Klanten die dit niet willen, moeten zelf in actie komen en zich uitschrijven. Standaard geldt deze nieuwe aanpak namelijk voor alle klanten, zo is het plan. AVG-technisch zijn bij deze aanpak zeker vraagtekens te zetten. Zo wordt persoonlijke informatie uit financiële transacties (doel A) nu gebruikt voor gepersonaliseerde reclame (doel B). Het standaard hanteren van een opt-in botst met de AVG-eis om privacy by design toe te passen.

Beroep op gerechtvaardigd belang

Zelf beroept de ING zich erop dat er sprake is van gerechtvaardigd belang en dat de informatie niet met derden gedeeld zal worden. Het gerechtvaardigde belang zou dan ‘direct marketing’ moeten zijn. Juridisch is dat natuurlijk een interessant vraagstuk, want mag je je op zo’n belang beroepen als je er ook een aantal andere bepalingen uit de AVG (video) mee overtreedt? De Autoriteit Persoonsgegevens heeft daarom laten weten dat ze zal gaan onderzoeken hoe deze kwestie precies in elkaar zit. Het is dus nog allerminst zeker dat het plan van de ING ook zonder meer in deze vorm doorgang zal vinden.