Werknemers elkaar constructief feedback leren geven
‘Successen vieren’ is een veelgehoorde kreet om teams te motiveren en de onderlinge samenwerking te bevorderen. Maar waarom geen ‘fouten vieren’? Daar leren werknemers immers net zo veel – zo niet méér – van. De leidinggevende kan hierbij helpen en vertellen hoe zij elkaar op een constructieve manier feedback kunnen geven als het fout gaat.
Werknemers vinden het niet makkelijk om elkaar aan te spreken op fouten (tool). Toch is dat de manier om sneller te groeien en daar hebben uiteindelijk de hele afdeling en organisatie profijt van. Als de leidinggevende werknemers wil aansporen om elkaar feedback te geven, is daarin een belangrijke rol voor hem weggelegd. De leidinggevende moet er namelijk voor zorgen dat er een veilige omgeving is waarin collega’s elkaar terugkoppeling kunnen geven. Als hij vertrouwen heeft in en geeft aan zijn werknemers, en het normaal maakt om fouten te kunnen maken en die te bespreken, zullen werknemers zijn voorbeeld volgen. Daarnaast kunnen zij leren van hun leidinggevende als hij af en toe zijn masker laat zakken en zowel successen als fouten deelt. Hiermee creëert hij tegelijkertijd een open cultuur.
Feedback geven op het juiste moment
Het is belangrijk dat werknemers het juiste moment kiezen om feedback te geven. Dat is ná het begaan van een fout, want dan zijn de emoties gezakt en is er ruimte voor de werknemer die de fout heeft begaan om de situatie van een afstand te bekijken. Zijn collega benoemt dan op een rustige manier wat er wel en niet goed ging. Een begripvolle benadering kan er uiteindelijk voor zorgen dat werknemers ook om feedback durven te vragen bij collega’s.