Het verschil: keuring en certificering
Producten en diensten worden soms gekeurd op hun betrouwbaarheid, maar dat leidt niet altijd tot certificering. Blijkbaar is er een verschil. Hoe zit dat eigenlijk?
Producten en diensten worden soms gekeurd. Dat kan een technische aangelegenheid zijn, bijvoorbeeld als periodiek de werking van de liftsystemen getest wordt, of van de verwarmingsinstallatie. Maar ook als consumenten op verzoek van het reclamebureau beoordelen of ze een commercial leuk genoeg vinden, is dat een vorm van keuring. En een instantie die voedingsmiddelen in de vorm van steekproeven test op de aanwezigheid van schadelijke organismen, voert eveneens een keuring uit. Maar zo’n keuring leidt niet tot het toekennen van een keurmerk of certificaat.
Voldoen aan een standaard
Certificering gaat namelijk verder. Als er sprake is van het toekennen van een keurmerk of certificaat, ligt er al een standaard. Die kan ontworpen zijn door een branchevereniging, zoals bij de Thuiswinkel Waarborg van webwinkel-branchevereniging Thuiswinkel.org, maar ook door een financiële organisatie (tool) of een normeringsinstantie zoals het Nederlands Normalisatie-instituut. Dit instituut ontwikkelt NEN- en ISO-normen en geeft ze uit. Een product of organisatie die op alle criteria aan de standaard voldoet, ontvangt een certificaat.
CERTIFICERING: toekenning van een bewijs dat product of dienst aan de officieel vastgestelde standaarden voldoet